GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OPTİMİZASYON KURAMI/1790042
Dersin Adı: OPTİMİZASYON KURAMI
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Y.Doç. Dr. Ayşe EDİZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/akazan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  akazan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Optimizasyonun temel kavram ve yaklaşımlarını öğrenir.gerçek hayat problemlerini inceler,bunların matematiksel modellemesini ve çözümünü elde eder.
Optimizasyon problemlerini ele alma, modelleme ve çözme yeteneği kazanır.







 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Klasik Optimizasyon Yöntemleri Tek Değişkenli Optimizasyon Çok Değişkenli Optimizasyon Kısıtlı Optimizasyon
2. Hafta  Doğrusal Programlama Doğrusal Programlamanın Tanımı ve Dayandığı Varsayımlar Doğrusal Programlamanın Uygulandığı Alanlar
3. Hafta  Doğrusal Programlamanın Matematiksel Modelinin Kurulması Amaç Fonksiyonunun Oluşturulması Kısıtlayıcı Fonksiyonların Oluşturulması Pozitif Kısıtlam
4. Hafta  Doğrusal Programlama Modelinin Çözüm Teknikleri Grafik Çözüm Tekniği Grafiksel Çözümün Özellikleri Grafiksel Çözümde Maksimizasyon Durumu Grafikse
5. Hafta  Simpleks Yöntemi Simpleks Yönteminin Tanımı ve Kullanılan Değişkenler, Simpleks Tablosu Simpleks Yöntemi Uygulama Türleri
6. Hafta  Bozulma (Dejenerasyon) Durumu Sınırsız Çözüm Durumu
7. Hafta  Seçenekli Optimal Çözüm Durumu Uygun Çözüm Bulunmama Durumu
8. Hafta  Doğrusal Programlama Problemleri İle İlgili Örnekler
9. Hafta  Doğrusal Programlamada Duyarlılık Analizleri Amaç Fonksiyonu Açısından Analizi (Kısıtlayıcılar İçin) Sağ Taraf Sabiti Açısından Analizi
10. Hafta  Tamsayılı Programlama Tamsayılı Programlamanın Tanımı, Türleri ve Dayandığı Varsayımlar
11. Hafta  Tamsayılı Programlamanın Uygulandığı Alanlar Tamsayılı Programlamanın Matematiksel Modelinin Kurulması
12. Hafta  Sırt Çantası Problemleri Sermaye Bütçelemesi Modelleri Sabit Yük Problemleri Tezgâh Yerleştirme Problemleri
13. Hafta  Tamsayılı Programlamanın Çözüm Yöntemleri Dal – Sınır Yöntemi Gomary Kesme Düzlemi Yöntemi
14. Hafta  Tamsayılı Programlama İle İlgili Örnekler
15. Hafta  Hedef (Goal) Programlama Hedef Programlamanın Tanımı, Önemi ve Varsayımları Hedef Programlamanın Uygulandığı Alanlar Hedef Programlama Türleri
16. Hafta  Hedef Programlamanın Matematiksel Yapısı Hedef Programlama ile Diğer Yöntemler Arasındaki İlişkiler Hedef Programlama Uygulamaları (Model Kurma İle
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Mustafa AYTAÇ ve DİĞERLERİ., Sosyal Bilimlerde Matematik, Ezgi kitapevi yayını, Bursa Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, “Yöneylem Araştırması”, Literatür Yayıncılık, Eylül 2000,İstanbul. Hamdy, A. TAHA ,“Operations Research - An Introduction”, Mac Millan Pub. Fifth Edition , 1992, New York.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
1
20
 Uygulama
1
30
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
70
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
30
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
6
96
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
18
5
90
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
186
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.44
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Yöneylem Araştırması alanlarında teorik ve uygulama açısından mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olma.X
2
Yöneylem Araştırması ile ilgili terimleri ve temel teorileri kavrama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahip olma.X
3
Yöneylem Araştırması alanında toplumsal bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilme, kazandığı bilgi ve becerileri sorumluluk ilkelerine uygun olarak sosyal ve çalışma hayatında uygulayabilme.X
4
Kamu Kurum ve Kuruluşları, Özel Sektör ve Sivil Toplum Kuruluşlarında ki Araştırma-Geliştirme bölümlerinde çalışma ve planlama uzman yardımcısı olmak için mesleki yetkinlik kazanma.X
5
İşletme, Finans, Endüstri Mühendisliği, Matematik ve İktisat gibi diğer disiplinlerle ilgili bilgi sahibi olma.X
6
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere dayanarak karşılaştığı güncel soruna ilişkin uygun matematiksel programlama yöntemlerini seçme, kullanma ve değerlendirme becerisine sahip olma.X
7
Disiplinler arası ve disiplin içi çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımla çalışma becerilerine sahip olma.X
8
Kurum ve kuruluşların projelerini planlama, yönetme ve alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek araştırma yöntem bilgisine sahip olma.X
9
Analitik düşünme, araştırma yapabilme ve bir araştırmacı olarak sorunlara bilimsel çözümler getirebilecek niteliklere sahip olma.X
10
Temel düzeyde yöneylem araştırması paket programlarını kullanabilme ve iş hayatında bilişim teknolojileri ile ilgili konularda beceri sahibi olma.X