GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK MİNYATÜR SANATINDA OKULLAR/2690067
Dersin Adı: TÜRK MİNYATÜR SANATINDA OKULLAR
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Sevay ATILGAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atilgans@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk kitap sanatlarının Orta Asya’daki ilk gelişim dönemlerinden itibaren elyazması üretim atölyeleri ve okullar hakkında bilgi edinebilmeli,
13. ve 14.yüzyılın, Timurlu ve Türkmen döneminin öne çıkan sanat okulları (atölye/kitab-haneler) ve buralarda ortaya konulan gelişmeleri kitap sanatla
Büyük oranda eşzamanlı bir gelişme gösteren Osmanlı dönemi nakkaşhanelerinin gelişim süreçleri ve diğer kültür çevreleriyle farklılık ve etkileşimleri
Dönem özellikleri gösteren yazma eserler ve minyatürlerinin diğer çağdaş örnekleri içerisindeki yeri ve ait olduğu okulların (atölye/kitab-hane/nakkaş





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
   Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Orta Asya'da Türk ve İslam minyatür sanatının kaynakları ve elyazması eser üretimine yönelik ilk atölyeler.
2. Hafta  Ortaçağ'da kültürel ortamların paylaşımı, etkileşim ve aktarımı bağlamında sanatkar transferleri ve önemi.
3. Hafta  Selçuklu Dönemi'nde yazma eser üretimi : İran, Anadolu ve Mısır-Memluk çevresiyle ilişkili okullar (atölyeler).
4. Hafta  Moğol ve İlhanlı Dönemi'nde yazma eser üretimi : Tebriz ve Meraga Okulları
5. Hafta  Celayirli Dönemi'nde yazma eser üretimi : Bağdat ve Tebriz Okulları
6. Hafta  İncu ve Muzafferi Dönemi'nde yazma eser üretimi : Şiraz Okulu
7. Hafta  Timurlu Dönemi'nde yazma eser üretimi: Şiraz, Herat ve Eyalet Okulları (Kitap-hane- Kütüp-haneler)
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Karakoyunlu ve Akkoyunlu Türkmenleri Dönemi'nde yazma eser üretimi: Şiraz, Bağdat ve Tebriz Okulları (Kitap-hane veya Kütüp-haneleri)
10. Hafta  Safevi Dönemi'nde yazma eser üretimi: Tebriz, Kazvin ve Isfahan Okulları
11. Hafta  Erken Osmanlı (II. Mehmed) Döneminde yazma eser üretimi: Amasya ve Edirne Okulları (Nakkaşhaneleri)
12. Hafta  Osmanlı (II. Mehmed) Döneminde yazma eser üretimi: Saray (İstanbul) Nakkaşhanesi
13. Hafta  Osmanlı (II. Bayezıd ve I. Selim) Döneminde yazma eser üretimi: İstanbul (Saray Nakkaşhanesi
14. Hafta  Osmanlı (Kanuni Sultan Süleyman, II. Selim ve III. Murad ve sonrası) Döneminde yazma eser üretimi: İstanbul (Saray Nakkaşhanesi) ve Eyalet Okulları.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Binyon, L., J.V.S. Wilkinson and B. Gray, Persian Miniature Painting, London 1933. M. K. Özergin, “Tebrizli Ca’fer’in Bir Arzı”, Sanat Tarihi Yıllığı, VI, 1974-75, İstanbul 1976, s. 471-489. Robinson, B. W., “The Turkman School to 1503”, The Arts of the Book in Central Asia 14th-16th Centuries, (ed. B. Gray), London 1979, s.215-247. Banu Mahir, Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2005. Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda, Zeren Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı , Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Sanat Eserleri Dizisi ; Ankara 2006.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
4
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
7
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
6
6
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat eserlerini malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vb. faktörlerin etkisini ayrıntılı irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilme.X
2
Sanat tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayarak, farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütebilme.X
3
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, alanın kaynaklarını etkin olarak kullanarak ileri düzeyde araştırma yöntem/ teknikleri ile bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümleyebilme.X
4
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek, yorumlayıp, çözümleyerek yeni bilgiler üretebilme.X
5
Sanat tarihi alanındaki uzmanlık düzeyindeki bilgilerini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanabilme.X
6
Sanat tarihi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.X
7
Sanat tarihi alanlarında sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yaparak, kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize edebilme.X
8
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların alanla ilgili bilgileri öğrenmesini yönlendirebilme.X
9
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceleyip, geliştirerek, değerlendirerek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.X
10
Sanat tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarabilme.X
11
Sanat tarihi alanındaki uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini kullanarak toplumda kültür ve sanat duyarlılığını geliştirebilme.X
12
Bir yabancı dili Avrupa Dil portföyü B2 genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.X
13
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.X
14
Sanat tarihi ile ilgili verileri toplayıp, yorumlayıp uygulayarak duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetleyip bu değerleri anlatabilme.X
15
Alanında strateji belirleyip, politika geliştirerek uygulama aşamalarını planlar ve elde edinilen sonuçları değerlendirebilme.X
16
Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.X
17
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileme, kazanılan bilgileri güncelleyerek yenilikleri sanat tarihi alanına aktarabilme.X
18
Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri anlatabilme.X