GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK KİTAP SANATI KAYNAK VE SORUNLARI/1690058
Dersin Adı: TÜRK KİTAP SANATI KAYNAK VE SORUNLARI
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Sevay OKAY ATILGAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atilgans@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk kitap sanatlarının araştırma yöntemleri çerçevesinde literatür verilerini değerlendirebilmeli, eksiklik ve sorunlara ilişkin yorum yapabilmeli.
Türk kitap sanatlarının Orta Asya’daki ilk örneklerinden itibaren kaynak kültürler ve etkileşim süreçleri ve sorunlar hakkında bilgi sahibi olab
Türk kitap sanatları alanında 12.-13. yüzyıl boyunca İran ve Anadolu kültür çevrelerinde eşzamanlı olarak ortaya konulan verilerin ayrıştırılması ve s
14.-15-16. yüzyılda, Timurlu, Türkmen ve Safavi dönemlerinde yaşanan gelişmeleri coğrafi, tarihi ve kültürel gelişmeler (üslup, köken, dağılım, sanatk





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Türk kitap sanatlarında araştırma yöntemleri, veri toplama ve karşılaşılan sorunlar
2. Hafta  Türk kitap sanatlarında özgün kaynak ve verilerin değerlendirilmesi : literatür sorunları
3. Hafta  Türk kitap sanatı araştırmalarında farklı yaklaşımlar ve terminoloji sorunları
4. Hafta  Türk kitap sanatlarının kaynakları açısından Orta Asya'da ilk örneklerinden itibaren el yazması eserlerin farklı kaynak ve geleneklerle ilişkisi : Dö
5. Hafta  Ortaçağ'da Turan-İran ilişkileri: el yazması eser üretiminde ortak kültür alanlarının paylaşımı, etkileşim, sanatkar transferleri, literatür ve soru
6. Hafta  Selçuklu döneminde yazma eser üretimi: Geleneğin biçimlenmesi açısından İran-Anadolu/ Mısır-Memluk çevresiyle ilişkiler ve literatür sorunları.
7. Hafta  Timurlu,Türkmen ve Safavi dönemlerinde yazma eser üretimi: Siyasi ve coğrafi açılımlar etrafında biçimlenen kültürel ortamların ayrıştırılması, atölye
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Osmanlı dönemi kitap sanatı araştırmalarında araştırma yöntemleri ve sorunlar
10. Hafta  Kitap sanatlarına ilişkin Osmanlı dönem kaynaklarının değerlendirilmesi ve sorunlar
11. Hafta  Osmanlı dönemi el yazması kitap üretiminde yabancı sanatkarların rolü : üslup, gelenek ve literatür sorunları
12. Hafta  Osmanlı dönemi Saray nakkaşhanelerinin organizasyonu, saray dışı üretim ve sorunlar
13. Hafta  Osmanlı dönemi kültür politikalarının yazma eser üretimindeki etkisi, hamilik, başkent dışındaki Eyalet atölyelerinin kontrolü , yaptırım ve sorunlar
14. Hafta  Batılılaşma döneminde el yazması kitap üretimi, geleneğin çözülmesi, literatür ve sorunlar.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Binyon, L., J.V.S. Wilkinson and B. Gray, Persian Miniature Painting, London 1933. Robinson, B. W., “The Turkman School to 1503”, The Arts of the Book in Central Asia 14th-16th Centuries, (ed. B. Gray), London 1979, s.215-247. E. J. Grube, “Some Problems of Two Istanbul Albums, H.2153 and H.2160”, Islamic Art, I, New York 1981, s. 1-30. B. Gray, "The Pictorial Arts in The Timurid Period", The Cambridge History of Iran, The Timurid and Safavid Periods, C.6, (eds. P. Jackson-L. Lockhart), Cambridge 1986, s. 843-876. B. W. Robinson, Fifteenth-Century Persian Painting, Problems and Issues, London 1991. B. W. Robinson, Studies in Persian Art, Volume I-II, London 1993. Banu Mahir, Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2005. Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda, Zeren Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı , Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Sanat Eserleri Dizisi ; Ankara 2006.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
4
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
7
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
6
6
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat eserlerini malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vb. faktörlerin etkisini ayrıntılı irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilme.X
2
Sanat tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayarak, farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütebilme.X
3
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, alanın kaynaklarını etkin olarak kullanarak ileri düzeyde araştırma yöntem/ teknikleri ile bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümleyebilme.X
4
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek, yorumlayıp, çözümleyerek yeni bilgiler üretebilme.X
5
Sanat tarihi alanındaki uzmanlık düzeyindeki bilgilerini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanabilme.X
6
Sanat tarihi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.X
7
Sanat tarihi alanlarında sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yaparak, kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize edebilme.X
8
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların alanla ilgili bilgileri öğrenmesini yönlendirebilme.X
9
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceleyip, geliştirerek, değerlendirerek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.X
10
Sanat tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarabilme.X
11
Sanat tarihi alanındaki uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini kullanarak toplumda kültür ve sanat duyarlılığını geliştirebilme.X
12
Bir yabancı dili Avrupa Dil portföyü B2 genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.X
13
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.X
14
Sanat tarihi ile ilgili verileri toplayıp, yorumlayıp uygulayarak duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetleyip bu değerleri anlatabilme.X
15
Alanında strateji belirleyip, politika geliştirerek uygulama aşamalarını planlar ve elde edinilen sonuçları değerlendirebilme.X
16
Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.X
17
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileme, kazanılan bilgileri güncelleyerek yenilikleri sanat tarihi alanına aktarabilme.X
18
Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri anlatabilme.X