GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ORTAÇAĞ TÜRK MİMARİSİNDE SÜSLEME/2690064
Dersin Adı: ORTAÇAĞ TÜRK MİMARİSİNDE SÜSLEME
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Y.Doç. Dr. Muhammet GÖRÜR
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr/~mgorur
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mgorur@gazi.edu.tr,
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Süsleme ve mimari süsleme kavram ve terimlerini kavrayabilmeli
Süslemenin türü, tekniği, malzemesi ve kompozisyon düzenini öğrenebilmeli.
Süsleme türlerini çevre kültürlerle karşılaştırarak değerlendirebilmeli.
Süslemelerin kronolojik olarak yapılardaki dağılımı ve nedenlerini bilebilmeli.
Süslemelerin ikonografik çözümlemesini yapabilmeli




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Süslemenin Tanımı. Ortaya Çıkış Amacı ve Önemi.
2. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimari Süslemesi’nin Kaynakları
3. Hafta  Orta Çağ Anadolu’sunda Kültür - Sanat Ortamı ve Çevre Kültürlerle Mimari Süsleme İlişki ve Etkileşimleri
4. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimari Süslemesinde Kullanılan Araç Gereç ve Sanatçılar.
5. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimarisi'nde Süslemenin Görüldüğü Yapı Türleri ve Süslemenin Dağılımı
6. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimari Süslemesinin Mimari Öğeler Üzerindeki Biçimsel Düzenlemeleri (Bordür, Pano, Madalyon, Alınlık, Kemer Köşeliği vb.)
7. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimarisi'nde Görülen Süsleme Türleri ve Kompozisyonları
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisi’nde Taş ve Tuğla Süsleme ve Değerlendirilmesi
10. Hafta  Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisi’nde Alçı ve Çini ve Süslemenin Değerlendirilmesi
11. Hafta  Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisi’nde Ahşap Süsleme ve Boyalı Nakışların (Kalemişlerinin) Değerlendirilmesi
12. Hafta  Ortaçağ Anadolu Türk Mimari Süsleme Tür ve Komposizyonlarının Değerlendirilmesi
13. Hafta  Mimari Süslemede Görülen Motiflerin Ve Kompozisyonların Ikonografik Değerlendirilmesi
14. Hafta  Mimari Süsleme Dışındaki Diğer Süslemelerle Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı I-II, Ocak, A. Y. (ed., I. cilt), Peker, A. U. Bilici, Z.K. (ed., II. cilt), Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.Ankara: 2006. BAKIRER, Ö., Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı, 2 Cilt, Ankara 1981. İZET, Hakkı: "Anadolu çiniciliğinin üzerinde durulmayan bazı teknik ve işçilik özellikleri", Milletlerara¬sı Birinci Türk Sanatları Kongresi, Ankara 19-24 Ekim, 1959, Kongreye Sunulan Tebliğler, Ankara 1962, s. 248-252. MÜLAYİM, Selçuk, Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler. Selçuklu Çağı., Ankara 1982. ÖGEL, Bahaeddin: "Selçuk devri Anadolu ağaç işçiliği hakkında notlar", Yıllık Araştırmalar Dergisi, I, 1956(1957), s. 199-235. ÖGEL, S. . Anadolu Selçuklularının Taş Tezyinatı, Ankara: TTK Yayınları. 1966. ÖGEL, S. . Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, İstanbul: Güven Matbaası1986. ÖNEY, Gönül, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara 1978. SCHNEIDER, G. , Geo
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme,
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
1
50
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
4
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
7
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
6
6
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat eserlerini malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vb. faktörlerin etkisini ayrıntılı irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilme.X
2
Sanat tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayarak, farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütebilme.X
3
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, alanın kaynaklarını etkin olarak kullanarak ileri düzeyde araştırma yöntem/ teknikleri ile bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümleyebilme.X
4
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek, yorumlayıp, çözümleyerek yeni bilgiler üretebilme.X
5
Sanat tarihi alanındaki uzmanlık düzeyindeki bilgilerini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanabilme.X
6
Sanat tarihi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.X
7
Sanat tarihi alanlarında sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yaparak, kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize edebilme.X
8
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların alanla ilgili bilgileri öğrenmesini yönlendirebilme.X
9
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceleyip, geliştirerek, değerlendirerek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.X
10
Sanat tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarabilme.X
11
Sanat tarihi alanındaki uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini kullanarak toplumda kültür ve sanat duyarlılığını geliştirebilme.X
12
Bir yabancı dili Avrupa Dil portföyü B2 genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.X
13
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.X
14
Sanat tarihi ile ilgili verileri toplayıp, yorumlayıp uygulayarak duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetleyip bu değerleri anlatabilme.X
15
Alanında strateji belirleyip, politika geliştirerek uygulama aşamalarını planlar ve elde edinilen sonuçları değerlendirebilme.X
16
Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.X
17
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileme, kazanılan bilgileri güncelleyerek yenilikleri sanat tarihi alanına aktarabilme.X
18
Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri anlatabilme.X