GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ORTAÇAĞ TÜRK MİMARİSİNDE MALZEME VE TEKNİK/1690057
Dersin Adı: ORTAÇAĞ TÜRK MİMARİSİNDE MALZEME VE TEKNİK
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Y.Doç. Dr. Muhammet GÖRÜR
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr/~mgorur
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mgorur@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisinde kullanılan malzeme türlerini tanıyabilmeli.
Malzemelerin nereden ve nasıl elde edildiği veya üretildiğini öğrenebilmeli.
Malzemelerin şekillenmesinde kullanılan araç-gereç ve teknikler ile nasıl uygulandıkları hakkında bilgi sahibi olabilmeli.
Malzemelerin kronolojik olarak yapılardaki dağılımı ve nedenlerini bilebilmeli.
Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisi’nde kullanılan malzeme ve uygulanan tekniklerin Türk Mimarisi içindeki yeri ve önemini kavrayabilmeli.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Orta Çağda Anadolu'nun Tarihi Coğrafyası
2. Hafta  Orta Çağ'dan Önce Anadolu Mimarisinde Malzeme ve Teknik
3. Hafta  Orta Çağ'da Anadolu ve Türk Mimarisinde Kullanılan Malzemeler
4. Hafta  Orta Çağ'da Anadolu ve Türk Mimarisinde Kullanılan Malzemeler
5. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimarisi'nde Malzemenin Elde Edilişi ve Taşınması
6. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimarisi İnşa Faaliyetlerinde Kullanılan Araç ve Gereçler
7. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimarisinde Mimar ve Yapı Ustaları
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Orta Çağ Anadolu Türk Mimarisi'nde Devşirme Malzeme
10. Hafta  Taş Örme Teknikleri
11. Hafta  Tuğla,Sırlı Tuğla Örgü Teknikleri
12. Hafta  Ahşap, Çini ve Alçı Yapım Teknikleri
13. Hafta  Malzeme Ve Teknik Özelliklerin Çevre Kültürlerle Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  BAKIRER, Ö., Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı, 2 Cilt, Ankara 1981. CEZAR,Mustafa, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, Türkiye İş Bankası Yay., İstanbul, 1977. İZET, Hakkı: "Anadolu çiniciliğinin üzerinde durulmayan bazı teknik ve işçilik özellikleri", Milletlerara¬sı Birinci Türk Sanatları Kongresi, Ankara 19-24 Ekim, 1959, Kongreye Sunulan Tebliğler, Ankara 1962, s. 248-252. ÖGEL, Bahaeddin: "Selçuk devri Anadolu ağaç işçiliği hakkında notlar", Yıllık Araştırmalar Dergisi, I, 1956(1957), s. 199-235. ÖNEY, Gönül: "Anadolu Selçuklu ve Beylikler devri ahşap teknikleri", Sanat Tarihi yıllığı, III, 1969-70, s. 135-149. TAYLA Hüsrev, Geleneksel Türk MimarisindeYapı Sistem ve Elemanları I-II, Istanbul, 2007. YETKIN, S., Kemal, İslam Ülkelerinde Sanat, Cem Yayınevi, İstanbul, 1984. YETKİN, Şerare: "Türk çini sanatından bazı önemli örnekler ve teknikleri" Sanat Tarihi Yıllığı, I, 1964-65
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
1
50
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
4
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
7
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
6
6
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat eserlerini malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vb. faktörlerin etkisini ayrıntılı irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilme.X
2
Sanat tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayarak, farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütebilme.X
3
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, alanın kaynaklarını etkin olarak kullanarak ileri düzeyde araştırma yöntem/ teknikleri ile bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümleyebilme.X
4
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek, yorumlayıp, çözümleyerek yeni bilgiler üretebilme.X
5
Sanat tarihi alanındaki uzmanlık düzeyindeki bilgilerini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanabilme.X
6
Sanat tarihi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.X
7
Sanat tarihi alanlarında sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yaparak, kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize edebilme.X
8
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların alanla ilgili bilgileri öğrenmesini yönlendirebilme.X
9
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceleyip, geliştirerek, değerlendirerek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.X
10
Sanat tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarabilme.X
11
Sanat tarihi alanındaki uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini kullanarak toplumda kültür ve sanat duyarlılığını geliştirebilme.X
12
Bir yabancı dili Avrupa Dil portföyü B2 genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.X
13
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.X
14
Sanat tarihi ile ilgili verileri toplayıp, yorumlayıp uygulayarak duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetleyip bu değerleri anlatabilme.X
15
Alanında strateji belirleyip, politika geliştirerek uygulama aşamalarını planlar ve elde edinilen sonuçları değerlendirebilme.X
16
Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.X
17
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileme, kazanılan bilgileri güncelleyerek yenilikleri sanat tarihi alanına aktarabilme.X
18
Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri anlatabilme.X