GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
YAKINÇAĞDA OSMANLI DEVLETİNDE GÖÇLER/1440050
Dersin Adı: YAKINÇAĞDA OSMANLI DEVLETİNDE GÖÇLER
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Nasrullah UZMAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/nasrullah
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  nasrullah@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Nüfus yapısı, hareketleri ve göçlerin çağdaş dünya ekonomisi açısından önemini kavrar.
Türkiye'nin yakın dönem toplumsal tarihini göç ve nüfus hareketleri çerçevesi içinde değerlendirir.
Göç, iskân, göçebe, muhacir kavramlarını açıklar sosyal ve ekonomik hayata etkilerini analiz eder.
Göç hareketlerini Osmanlı Devleti’nin siyasi, ekonomik ve sosyal politikaları çerçevesinde yorumlar.
Göç hareketlerinin devlet ve toplum üzerindeki etkilerini tanımlar.
Göç olgusunun sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel ve sosyo-politik sonuçlarını tanımlar.
Göç hareketleri neticesinde ortaya çıkan etnik ve kültürel yapıyı nedensellik ilkesiyle analiz eder.
Savaş-göç ilişkisini analiz ederek, sonuçları üzerine yorum yapar.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Göç, göçmen, muhacir, mülteci, iltica ve iskân kavramlarının açıklanması
2. Hafta  Nüfus ve göç hareketlerinin önemi, toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı üzerine etkileri
3. Hafta  Osmanlı Devleti'nin Balkanlarda iskân politikası
4. Hafta  Kafkasya’dan Anadolu’ya yapılan göçler
5. Hafta  1828-1829 Osmanlı-Rus Harbi sonrasında yapılan göçler
6. Hafta  1856 Kırım Savaşı’nın sebep olduğu Kırım ve Kafkas göçleri
7. Hafta  1877-1878 Osmanlı-Rus Harbi’nin sebep olduğu Balkan ve Kafkas göçleri
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  1912-1913 Balkan Savaşları’nın sebep olduğu Balkan göçleri
10. Hafta  I. Dünya Savaşı ve göç
11. Hafta  Osmanlı Devleti’nin göçler konusundaki tutumu ve aldığı tedbirler
12. Hafta  Osmanlı Devleti’nin göçmenleri iskân politikaları
13. Hafta  Osmanlı Devleti’nden yurt dışına yapılan göçler
14. Hafta  Göçün Sonuçları
15. Hafta  Osmanlı Devleti’nde Nüfus Sayımları
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Nedim İpek, Rumeli’den Anadolu’ya Türk Göçleri, TTK, Ankara 1994. Kemal Beydilli, 1828-1829 Osmanlı-Rus Savaşında Doğu Anadolu’dan Rusya’ya Göçürülen Ermeniler, TTK, Ankara 1988..Abdullah Saydam, Kırım ve Kafkas Göçleri(1856-1876), TTK, Ankara 1997. Ahmet Halaçoğlu, Balkan Harbi Sırasında Rumeli’den Türk Göçleri(1912-1913), TTK, Ankara 1994. Yıldırım Ağanoğlu, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Balkanlar’ın Makus Talihi, İstanbul 2001. Kemal Karpat, Osmanlı Nüfusu: 1830-1914:Demografik ve Sosyal Özellikleri, İstanbul 2003. Nedim İpek, İmparatorluktan Ulus Devlete Göçler, Trabzon 2006. Justin Mccarty, Ölüm Sürgün, Ankara, 2014.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
4
3
12
 Okuma Faaliyetleri
10
3
30
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
4
3
12
 Materyal tasarlama, uygulama
4
3
12
 Rapor hazırlama
7
3
21
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
7
3
21
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
5
3
15
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
3
6
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
186
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.44
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
1.Tarih uzmanlığının gerektirdiği bilgi, beceri, anlayış ve kavrayışa sahip olma; Sosyal Bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olup, bu bilgileri Tarih alanında kullanabilecek gelişime ve derinliğe ulaşma. .X
2
2.Yakınçağ Tarihi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanabilme becerisi kazanma.X
3
3. Yakınçağ Tarihinin gelişimini gözlemleyebilme ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanmaX
4
4. Yakınçağ Tarihi alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilme, kaynaktan aracısız yararlanabilme, metinleri orijinallerinden okuyup anlayabilme becerisi kazanmaX
5
5. Yakınçağ Tarihi alanıyla ilgili yaptığı çalışmalarda elde ettiği verileri derleme, sınıflandırabilme, analiz edebilme ve yorumlama ile bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kavrayabilme becerisi kazanma.X
6
6. Alanı ile ilgili olarak gruplar (bilim dalları) arası ve interdisipliner çalışabilme becerisi kazanma.X
7
7. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme noktasına gelebilmeX
8
8. Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yeteneği, fikirlerini sözlü ve yazılı, ifade edebilme ve sağlıklı iletişim kurabilme becerisi kazanma.X
9
9. Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme becerisi kazanma.X
10
10. Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, gelişen bilgi ve konular hakkındaki değişme ve ilerlemeleri izleyerek kendini geliştirebilme; bu işi yaparken teknolojiden yararlanabilme becerisi kazanma.X