GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ORTADOĞUDA ETNİK VE MEZHEPSEL SORUNLAR/2340066
Dersin Adı: ORTADOĞUDA ETNİK VE MEZHEPSEL SORUNLAR
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Türel YILMAZ ŞAHİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/turely
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  turely66@yahoo.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Ortadoğu'nun etnik ve mezhepsel yapısını öğrenir.
Etnik ve mezhepsel yapının dış politika üzerindeki etkisini analiz eder.
Sünni-Şii çatışması bağlamında Irak-İran ilişkilerini analiz eder.
Etnik ve mezhepsel çatışmaların iç politikadaki rolünü öğrenir.
Bölgedeki milliyetçilik hareketlerinin tarihsel parametrelerini analiz eder.
Mezhepsel özelliklere sahip olan Hizbullah, Müslüman Kardeşler gibi örgütlenmeleri öğrenir.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Giriş
2. Hafta  Araplar ve Arap Milliyetçiliği
3. Hafta  Fars Milliyetçiliği
4. Hafta  Kürt Milliyetçiliği
5. Hafta  Yahudi Milliyetçiliği
6. Hafta  BAAS ve BAAS Milliyetçiliği
7. Hafta  Ortadoğu'da Şii Faktörü
8. Hafta  Vize Haftası
9. Hafta  Sünnilik ve Sünni-Şii Çatışması
10. Hafta  Etnik ve Mezhepsel Çatışmalar: Lübnan Örneği
11. Hafta  Vahabilik Hareketi'nin Ortaya Çıkması
12. Hafta  Etnik ve Mezhepsel Örgütlenmeler: Müslüman Kardeşler ve Hizbullah
13. Hafta  Ortadoğu'da Unutulmuş İki Etnik Unsur: Nusayriler ve Sahra Türkmenleri
14. Hafta  Irak Savaşları ve Ortadoğu'da Etnik ve Mezhepsel Etkisi
15. Hafta  Arap Baharı ve Ortadoğu'da Etnik ve Mezhepsel Durum
16. Hafta  Final Haftası
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ZORUNLU KAYNAKLAR:Türel YILMAZ, Uluslararası Politikada Ortadoğu, Ankara: Barış Kitabevi,2009; William L. Cleveland and Martin Bunton, A History the Modern Middle East, Colorado: Westview Press, 2013. ÖNERİLEN KAYNAKLAR:Raymond A Hinnebusch and Anoushiravan Ehteshami, The Foreign Policies of Middle East States, Colorado: Lynne Rienner Publishers, 2002; Türkkaya Ataöv, Siyonizm ve Irkçılık, İstanbul: İleri Yayınları, 2006; Veysel Ayhan, Arap Baharı, İsyanlar, Devrimler ve Değişim, Bursa: MKM,2012; Adeed Dawisha, Arab Nationalism in the Twentieth Century: From Triumph to Despair, New Jersey: Princeton University Press, 2005; Fleh A. Jabar, Aşiretler ve İktidar/ Ortadoğu'da Etnisite ve Milliyetçilik, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2013.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatma ve Tartışma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
15
3
45
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
15
3
45
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
15
2
30
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
1
20
20
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
190
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uluslararası ilişkiler teorileri, siyasî tarih ve uluslararası hukuk alanlarında mesleki ve akademik uzmanlık seviyesinde beceriye sahip olmaX
2
Uluslararası ilişkiler disiplinin bir gerekliliği olarak hukuk bilimleri, sosyoloji, tarih, ekonomi gibi sosyal bilimler alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma haiz olarak bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
3
Disiplinlerarası bir bilgi birikiminin avantajıyla detaylı ve kapsayıcı akademik faaliyetlerde bulunabilmeX
4
Uluslararası ilişkilere yön veren bölgesel ve küresel kurum ve kuruluşlar hakkında uzmanlık derecesinde bilgi sahibi olmaX
5
Türkiye ve uluslararası alandaki diğer aktörlerin uluslararası sistemdeki yerini kuramsal, tarihsel ve olgusal bir perspektiften kavrayabilmeX
6
Uluslararası sistemi bölgesel bir perspektifle analiz ederek Ortadoğu, Rusya- Kafkasya, Latin Amerika, Asya- Pasifik, Avrupa, Afrika bölgeleri hakkında tarihsel, eknomik, sosyolojik ve stratejik bakımdan analiz yapabilmeX
7
Uluslararası alanda karşılaşılan gelişmeler karşısında uluslarası hukuk açısından akademik yorumlarda bulunabilmeX
8
Günümüz uluslararası sistemi hakkında XIX. ve XX. yüzyıl siyasî tarihini kullanarak analiz yapabilmeX
9
Birey, devlet ve sistem analiz düzeylerinde uluslararası ilişkiler teorilerini kullanabilme, analiz yapabilme, hipotez üretebilme ve çözüm önerileri geliştirebilmeX
10
Meslekî, insanî ve bilimsel etik davranışların ve buna dair ilkelerin bilincinde olmaX
11
Uluslararası ilişkiler disiplini ile ilgili gelişmeleri ve literatürü takip edebilecek ve bu literatüre katkı sunabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine ve kaynaklara ulaşma becerisine sahip olmaX
12
Sürekli öğrenme ilkesine bağlı olarak bilişim teknolojilerini ve temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
13
Grup çalışmasına uyumlu, inisiyatif alabilen, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünme yetisine sahip bir biçimde ülkesel, bölgesel ve küresel ölçekte ortaya çıkan sorunlar karşısında çözüm önerileri geliştirebilme, proje, taslak, program, rapor vb. doküman hazırlayabilme becerisine malik olmaX