GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
VERİMLİLİK VE ETKİNLİK ANALİZLERİ/7700048
Dersin Adı: VERİMLİLİK VE ETKİNLİK ANALİZLERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Murat ATAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr/~atan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Verimlilik ve Etkinlik Temel Kavramları Bilir. Verimlilik ve Etkinlik Ölçüm Yöntemlerini, Verimlilik ve Etkinlik Analizlerini Yapabilir.
İşletmelerde etkinlik ve verimlilik analizlerinin uygulamasını bilir.
İki Aşamalı Doğrusal Regresyon Analizi, Parametrik Olmayan Çözüm Yöntemleri, Veri Zarflama Analizi (VZA), Girdiye Yönelik CCR Modellerini Bilir.
Etkinlik göstergelerinin işletmelerin gerçek verileriyle nasıl elde edilebileceğini araştırır, mevcut yaklaşımların sakıncalarını ortadan kaldırır.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Verimlilik ve Etkinlik Nedir? Tanımlar ve Temel Kavramlar, Verimlilik ve Etkinlik Ölçüm Yöntemleri, Verimlilik ve Etkinlik Analizleri
2. Hafta  Parametrik Çözüm Yöntemleri, Basit Doğrusal Regresyon Analizi, İki Aşamalı Doğrusal Regresyon Analizi
3. Hafta  Parametrik Olmayan Çözüm Yöntemleri, Veri Zarflama Analizi (VZA)
4. Hafta  Girdiye Yönelik CCR Modelleri, Girdiye Yönelik BCC Modelleri
5. Hafta  Çıktıya Yönelik CCR Modelleri,Çıktıya Yönelik BCC Modelleri
6. Hafta  VZA Modelinin Uygulanabilmesi için Gerekli Adımlar, Gözlem Kümesinin Seçilmesi, Girdi ve Çıktı Kümelerinin Seçilmesi
7. Hafta  VZA ile Göreli Etkinlik Ölçümü, Her Bir Karar Birimi için Detay Analizi, Malmquist Toplam Faktör Verimliliği İndeksi (TFV) ve Uygulaması
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Stokastik Sınır Yaklaşım Modelleri
10. Hafta  VZA ile ilgili laboratuar uygulaması
11. Hafta  VZA ile ilgili laboratuar uygulaması
12. Hafta  Malmquist toplam faktör verimliliği ile ilgili laboratuar uygulaması
13. Hafta  Stokastik Sınır Yaklaşımları laboratuar uygulaması
14. Hafta  Proje sunumları
15. Hafta  Proje sunumları
16. Hafta  Dönem sonu sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Armağan, TARIM., (2001), “Veri Zarflama Analizi : Matematiksel Programlama Tabanlı Göreli Etkinlik Ölçüm Yaklaşımı”, Sayıştay Yayın İşleri Müdürlüğü, araştırma / İnceleme / Çeviri Dizisi : 15, Ankara, A., CHARNES, W. COOPER, W., LEWIN, A.Y., SEIFORD, L. M., (1994), “Data Envelopment Analysis”, Kluwer Academic İlknur, YAVUZ, (2003), “Verimlilik ve Etkinlik Ölçümüne Yeni Yaklaşımlar ve İllere Göre İmalat Sanayiinde Etkinlik Karşılaştırmaları”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 667, Ankara. Reha, YOLALAN, (1993), “İşletmeler arası Göreli Etkinlik Ölçümü”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları: 483, Ankara.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
0
 Ödev
1
50
 Uygulama
1
50
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
100
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
0
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
1
14
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
6
3
18
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
9
4
36
 Sunu hazırlama
9
4
36
 Sunum
9
2
18
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
178
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Ekonometri alanında teorik ve uygulama açısından mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olma.X
2
Ekonometri alanında toplumsal bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilme, kazandığı bilgi ve becerileri sorumluluk ilkelerine uygun olarak sosyal ve çalışma hayatında uygulayabilme.X
3
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere dayanarak karşılaştığı güncel soruna ilişkin uygun ekonometrik ve istatistik yöntemlerini seçme, kullanma ve değerlendirme becerisine sahip olma.X
4
Disiplinler arası ve disiplin içi çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımla çalışma becerilerine sahip olma.X
5
Kurum ve kuruluşların projelerini planlama, yönetme ve alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek araştırma yöntem bilgisine sahip olma.X
6
İleri düzeyde ekonometri ve istatistik paket programlarını kullanabilme.X
7
İş hayatında bilişim teknolojileri ile ilgili konularda beceri sahibi olma.X
8
Analitik düşünme, araştırma yapabilme ve bir araştırmacı olarak sorunlara bilimsel çözümler getirebilecek niteliklere sahip olma.X
9
Yöneylem Araştırması ile ilgili terimleri ve temel teorileri kavrama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahip olma.X
10
Yöneylem Araştırması alanlarında teorik ve uygulama açısından mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olma.X