GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
MİTOLOJİYE KAVRAMSAL YAKLAŞIMLAR/1050050
Dersin Adı: MİTOLOJİYE KAVRAMSAL YAKLAŞIMLAR
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. EVRİM ÖLÇER ÖZÜNEL
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/eolcer/contact
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  eolcer@gazi.edu.tr evrimolcer@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk ve dünya mitolojilerine analitik bir bakış açısı getirebilirler ve mit konusundaki temel entelektüel tartışma alanları hakkında fikir edinirler.
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halk bilimi alanında yeni modeller geliştirirle
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Alışma, tanışma ve paylaşma
2. Hafta  Miti anlamak mı mitolojiyi anlamlandırmak mı?
3. Hafta  Varlığın, yokluğun ve dönüşümün sırları: Kozmogoni, tufan ve eskatoloji mitleri
4. Hafta  Mavi kürenin etiyolojisi: Dağlardan nehirlere, ormanlardan bitkilere köken mitleri.
5. Hafta  Kutsalın yeryüzü tezahürleri: epifani ve hiyerofoniler. (taşlar ve semboller vs)
6. Hafta  Ana tanrıçadan göksel babaya tarım ve bereket tapımları.
7. Hafta  Ezelden ebede kutsalın ve doğanın döngüleri: Zaman ve takvimler.
8. Hafta  Ruhun kötülüğü yenmesi üzerine: İyinin ve kötünün mitolojisi.
9. Hafta  Ateşin ve demirin kudretli mitleri: Demirciler ve simyacılar
10. Hafta  Kutlu kahramandan anti kahramana sonsuz yolculuğunda kahramanın bin bir yüzü
11. Hafta  Onların yaptıkları gibi yapabilmek: mit ve ritüelin döngüsü.
12. Hafta  İçimizdeki mitoloji, rüyalarımızın gizli dili.
13. Hafta  Masalların mitik ve mistik dilleri.
14. Hafta  Edebi dünyanın mitolojileri: mitoloji ve imgelem
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Emel Esin. Türklerde maddi Kültürün Oluşumu Emel Esin. Türk Kozmolojisine Giriş Bahaddin ögel, Türk Mitolojisi I-II Mircea eliade: Mitlerin özellikleri Mircea Eliade. Dinler tarihine Giriş Mircea Eliade. Dinler Tarihi 1,2,3 Joseph Campbell: Yaratıcı Mitoloji Joseph Campbell: İlkel Mitoloji Joseph Campbell: Doğu Mitolojisi Joseph Campbell: Batı Mitolojisi Joseph Campbell: Kahramanın Sonsuz Yolculuğu Yaşar Çoruhlu: Türk Mitolojisinin Ana Hatları B. Malinowski: Büyü, Bilim ve Din B. Malinowski: İlkel Toplumlarda Cinsellik B. Malinowski: Bilimsel Bir Kültür Teorisi Murat uraz: Türk Mitolojisi J. Paul Roux: Türklerin ve Moğolların Eski Dini A. İnan: T. Ve B. Şamanizm Bilge Seyidoğlu: Türk Mitolojisi Araştırmaları Ysev Bonnefoy: Mitolojiler Sözlüğü I-II (Dost yayınevi)
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
5
70
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
4
56
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
188
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
1- Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
2- Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
3- Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
4
4- Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
5
5- Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
6- Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X
7
7- Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.X
8
8- Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
9- Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
10- Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
11
11- Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.X
12
12- Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.X