GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ANADOLU GÖÇER KÜLTÜRÜ/1050045
Dersin Adı: ANADOLU GÖÇER KÜLTÜRÜ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. M. Muhtar KUTLU
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  muhtarkutlu@yahoo.com, mkutlu@ankara.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenci göçebe ve göçebelik türlerini kavrar.
Anadolu’da göçebeliğe bağlı geleneksel yaşam biçimleri hakkında bilgi sahibi olur.
Anadolu’da göçebeliğin tarihsel, ekolojik, kültürel temellerini kavrar.
Türkmen, Yörük ve diğer göçebeler arasındaki farkı kavrar.
Anadolu’da göçebe grupların beslenme, barınma ve yerleşmeye ilişkin kültürel pratiklerini öğrenir.
Yayla, yayla gelenekleri hakkında bilgi sahibi olur.
Anadolu’da göçebeler ve geleneksel yaşam arasındaki ilişkiyi kavrar.


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Göçebelik ve göçebelik türleri.
2. Hafta  Uyum ve beslenme stratejisi olarak pastoral nomadizm ve türleri.
3. Hafta  Anadolu’da göçebeliğe bağlı geleneksel yaşam biçimleri. Konar-göçerler/yarı-göçerler/yaylacılar
4. Hafta  Kökler: Anadolu’da göçebeliğin tarihsel temelleri.
5. Hafta  Çevre: Uyum ve ekolojik temeller
6. Hafta  Süreklilik: Kültürel temeller, gelenek ve kültürel süreklilik.
7. Hafta  Göçebelerde toplumsal örgütlenme biçimleri.
8. Hafta  Anadolu etnografyasında göçer kültürü
9. Hafta  Yerleşme: yaylak, kışlak ve göç
10. Hafta  Barınma: Mekansal düzenlemeler, göçebe çadırdan sabit konuta
11. Hafta  Beslenme: yeme-içme kültürü, göçer mutfağı
12. Hafta  Geleneksel uygulamalar: töre ve törensel yaşam (çoban bayramları)
13. Hafta  Sözlü kültür ve göçebelik
14. Hafta  Göçebe kimliği (var mı?), kültürümüzde yaşayan izleri
15. Hafta  Genel Değerlendirme.
16. Hafta  Genel Değerlendirme.
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
   Andrews, P. A., (1997), Nomad Tent Types in the Middle East, Part I: vol.1, Framed Tents (543 pp.);vol.2. Illustrations. Beiheft Nr. B 74, Tübinger Atlas des Vorderen Orients. Wiesbaden (L.Reichert). Bates, D. G., (1971), Güney-Doğu Anadolu’da Göçebe Yörük Yerleşmeleri Üzerine Bir Çalışma, İstanbul: Türkiye Coğrafi ve Sosyal Araştırmalar. ___________ (1973), Nomads and Farmers: a Study of the Yoruk of Southeastern Turkey, Ann Arbor: University of Michigan. Beşikçi, İ., (1992), Doğu’da Değişim ve Yapısal Sorunlar (Göçebe Alikan Aşireti), Ankara: Yurt Yayınları, Beşirli, H. ve İbrahim Erdal (Ed.), (2007), Anadolu'da Yörükler: Tarihi ve Sosyolojik İncelemeler, Ankara: Phoenix Yayınları. __________ (2008), Osmanlıdan Cumhuriyete Yörükler ve Türkmenler, Ankara: Phoenix Yayınları. Braudel, F., (1990), Akdeniz: Mekân ve Tarih, (Çev.: N. Erkut), İstanbul: Metis Yayınları. __________ (1990), Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, (Çev.: M. A. Kılıçbay), İstanbul: Eren Yayıncılık. Bl
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme.
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
2
28
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
4
3
12
 Sunu hazırlama
10
3
30
 Sunum
2
1
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
6
3
18
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
3
9
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
183
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.32
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
1- Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
2- Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
3- Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
4
4- Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
5
5- Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
6- Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.
7
7- Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
8
8- Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
9- Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
10- Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
11
11- Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.
12
12- Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.