GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
HALKBİLİMİ KURAM VE YÖNTEMLERİ/2050004
Dersin Adı: HALKBİLİMİ KURAM VE YÖNTEMLERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. M.Öcal OĞUZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ocaloguz@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Dünya halkbilimi çalışmalarına yön veren ilk kuramsal yaklaşımlar hakkında sorgulayıcı bakış açısına sahip olabilme
Dünya halkbilimi tarihinde üretilen kuramsal bakış açılarının uygulama alanları hakkında karşılaştırmalı incelemelerde bulunabilme
Halkbilimi kuramları çerçevesinde Türkiye'de yapılan çalışmaları analitik bir düzlemde tartışabilme
Halkbilimsel yaklaşımların dünya toplumsal ve siyasi tarihi ile paralel bir tarihsel çizgide yer almasını analitik bir düzlemde tartışabilme
Halkbilimi kuramlarını Türk halkbilimi ürünleri üzerinde uygulama becerisine sahip olma
halkblimsel yaklaşımların tarihsel olarak geldiği son süreçte SOKÜM Sözleşmesinin halkbilimsel ürünlere yaklaşımını analitik bir bakış açısı ile değer
somut olmayan kültürel miras ürünlerini kuramsal bir yaklaşımla analiz edebilme becerisine sahip olabilme


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Konuluk Değerlendirmesi, Ödevlerin Verilmesi
2. Hafta  Folklorun İlk Karşılaştırmacısı ve Kökenci Kuramları
3. Hafta  Fin Yöntemi, S. Thompson İndeksi, Eleştiriler ve Türkiye’deki Durumu
4. Hafta  M. Parry ve A. Lord: Sözlü Anlatıda Kalışlaşmanın Keşfi
5. Hafta  Mit-Ritüel Kuramı ve Halk Anlatı Kahramanlarının Tarihselliği Sorunu
6. Hafta  Carl Wilhelm Von Sydow’un “Oicotype”i ve Türk Halk Anlatılarında Yerelleşme
7. Hafta  Yapısalcılık ve Dede Korkut’ta Karşıt Yansımalı Yapı
8. Hafta  Masalın Biçimbilimi ve Elazığ Masalları
9. Hafta  Psikoanalitik Kuram ve Carl Gustave Jung’ın Arketipik Yaklaşımları
10. Hafta  1934’ten Günümüze Toplumcu Gerçekçilik ve Folklorun Sınıfsal Yorumu
11. Hafta  Metinlerarası İlişkiler ve Sözel Metinler
12. Hafta  Malinowski’den Bascom’a İşlev Kuramı ve Türkiye’den Örnekler
13. Hafta  Folklorda Metinden Bağlama Anlatıdan Anlatıcıya Yöneliş
14. Hafta  Uygulamalı Halkbilimi Kuramları ve SOKÜM Sözleşmesi
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Sokolov, Folklor: Tarih ve Kuram, Geleneksel Yayınları, 2009. M. Azadovski, Sibirya’dan Bir Masal Anası, KB, 1992. Öcal OĞUZ, Türk Halk Edebiyat
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
0
 Ödev
1
45
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
45
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
55
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
2
28
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
8
2
16
 Sunu hazırlama
6
2
12
 Sunum
6
2
12
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
2
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
3
9
 Diğer
6
2
12
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
179
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.16
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
1- Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
2- Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
3- Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
4
4- Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
5
5- Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
6- Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X
7
7- Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
8
8- Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
9- Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
10- Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
11
11- Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.X
12
12- Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.X