GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
HALK BİLİMİ KURAM VE YÖNTEMLERİ II/2040048
Dersin Adı: HALK BİLİMİ KURAM VE YÖNTEMLERİ II
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
   Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr. İbrahim DİLEK
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://websitem.gazi.edu.tr/site/idilek
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   idilek@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halk bilim ile ilgili temel kavramları öğrenir.
Halk biliminin araştırma alanı hakkında bilgi sahibi olur.
Halk bilim çalışmalarının tarihçesini bilir.
Halk bilim araştırmalarında kuramların önemini kavrar.
Halk bilim kuramlarını öğrenir.
Kuramlara göre araştırma konusunu tespit etmeyi öğrenir.
Derleme yöntemlerini öğrenir.
Derlemenin hazırlık safhalarını öğrenir.
Gözlem, görüşme yöntemlerini öğrenir.
Diğer derleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Halk bilim ile ilgili temel kavramlar.
2. Hafta  Halk biliminin araştırma alanı.
3. Hafta  Halk bilim çalışmalarının tarihçesi.
4. Hafta  Halk bilim araştırmalarında kuramlar.
5. Hafta  Mitolojik teori.
6. Hafta  Güneş Mitolojist Teorisi.
7. Hafta  Kuramlara göre araştırma konusu seçme.
8. Hafta  Ara Sınav.
9. Hafta  Bağlam merkezli halk bilim kuramı.
10. Hafta  Yapısal halk bilim kuramı.
11. Hafta  Psikoanalitik, yapısal, biyolojik, metin merzli, tarihi-coğrafi fin metodu.
12. Hafta  Derleme yöntemleri.
13. Hafta  Gözlem.
14. Hafta  Genel Değerlendirme.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. AXEL, Olrik; “Halk Anlatılarının Epik Kuralları II”, Milli Folklor, s. 24, 1994. 2. BAŞGÖZ, İlhan; “Folklorun Beşinci İşlevi”, Umay Günay Armağanı, Ankara, 1996. 3. ÇOBANOĞLU, Özkul; Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara, 1999. 4. DUNDES, Alan; Doku, Metin ve Konteks, çev.Metin Ekici, Ankara, 2003. 5. KROHN, K.– KROHN, J.; Halk Bilimi Yöntemi, cev. Günseli İçöz, Ankara, 1996. 6. LORD, Albert; The Singer of Tales, New York, 1960. 7. OĞUZ, M. Öcal; EKİCİ, Metin, ÖZDEMİR, Nebi , EKER, Gülin Öğüt; Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara, 2003. 8. OLRİK, Axel; “Halk Anlatılarının Epik Kuralları I”, Milli Follor, S.23, 1994 . 9. PROPP, V.; Masalların Yapısı ve İncelenmesi, cev: H. Gümüş, Ankara, 1987. 10. VANSİA, Jan; Oral Tradition as History, The University of Wısconsın Pres, Wısconsın, 1985.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
7
98
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
4
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
5
5
25
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
3
9
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
7
5
35
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
187
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.48
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve yeterliliği, Türk Halk Edebiyatı uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.X
2
Türk Halk Edebiyatının Türk Halk Bilimi başta olmak üzere beşeri bilimlerin bütün sahalarında disiplinler arası çalışmalardaki etkinliğini kavrar.X
3
Türk Halk Edebiyatı sahasının temel kaynak eserlerini okur, anlar ve yorumlar. Bu metinleri çağın kuram ve yöntemleri çerçevesinde inceler.X
4
Türk Halk Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinler arası çalışmalardan gelen bilgisini de kullanarak yorumlar ve yeni bilgiler türetir.X
5
Türk Halk Edebiyatına has problem alanlarını tespit edip araştırma yöntemlerini kullanarak bunlara çözümler üretir.X
6
Türk Halk Edebiyatı alanına has bir metni latinize edebilir, bu metni sadeleştirebilir. Metnin türünü tespit edebilir ve kuramsal incelemelerde bulunabilir. Sahada derleme yöntem ve teknikleri kullanarak halkbilimine has bir mevzuyu akademik ortamlarda tartışır ve kullanır.X
7
Türk Halk Edebiyatının problemli alanlarında yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. Bu problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usullerden istifade eder.X
8
Türk Halk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.X
9
Türk Halk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini akademik verilerle destekleyerek yazılı, görsel ve sözel olarak paylaşır.X
10
Türk Halk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini geniş kitlelerin faydası için kullanır.X
11
Yabancı dil bilgi ve becerisini kullanarak Türk Halk Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşları ile tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.X
12
Modern çağın teknik ve imkânları dâhilinde bilişim teknolojilerini de kullanarak Türk Halk Edebiyatı alanındaki bilgisini paylaşır, bilgi alışverişinde bulunur.X
13
Türk Halk Edebiyatı alanı ile ilgili bilgilerin ve verilerin toplanmasında, yorumlanmasında, uygulanmasında ve duyurulması aşamalarının her birinde toplumsal, bilimsel, hukuksal ve etik değerleri gözeterek hareket eder.X
14
Türk Halk Edebiyatı alanında stratejik, politik ve uygulamaya dayalı plan ve program geliştirebilir.X
15
Türk Halk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi beşeri bilimlerin çeşitli sahalarına tatbik edebilir.X