GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
DERLEME YÖNTEM VE TEKNİKLER/1040043
Dersin Adı: DERLEME YÖNTEM VE TEKNİKLER
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Fatma Ahsen TURAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  websitem.gazi.edu.tr/site/aturan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  aturan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Alan araştırmalarında kullanılan metot ve teknikler hakkında bilgi sahibi olunur.
Gözlem metodu, mülâkat metodu, derlemenin vasıfları ve uygulamalı derleme örnekleri hakkında bilgi sahibi olunur.
Derleme ve inceleme yöntemleri öğrenilir.
Derleme metot ve tekniklerinin Türk halk edebiyatı alan araştırmaları açısından önemi kavranır.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Sahada araştırma, derleme yöntem ve teknikleri üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi
2. Hafta  Folklor malzemesi ve tasnifi
3. Hafta  Türkiye'de folklor çalışmalarının tarihçesi
4. Hafta  Sahaya çıkmadan önce yapılacak hazırlıklar
5. Hafta  Sahada araştırma ve derleme yapılırken dikkat edilecek hususlar
6. Hafta  Sahada araştırma derleme ve yöntem tekniklerinden: "Gözlem" ve "Katılımcı Gözlem"
7. Hafta  Sahada araştırma derleme ve yöntem tekniklerinden: "Mülakat" ve "Anket"
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Verilerin deşifresi ve arşivlenmesi
10. Hafta  Verilerin metin haline getirilmesi, alan çalışması notlarının düzenlenmesi
11. Hafta  Saha araştırmalarında karşılaşılan güçlükler
12. Hafta  Alan araştırmalarında toplanan malzemenin değerlendirilmesi
13. Hafta  Alan araştırmalarında toplanan malzemenin değerlendirilmesi
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. BAYKURT, Şerif; Türk Halkbilimi, Ofset, 1988. 2. ÇOBANOĞLU, Özkul; Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara, Akçağ Yayınları, 1999. 3. DORSON R.;Günümüz Folklor Kuramları, Ege Ü. Yay., 1984. 4. EKER Gülin vd.;Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Milli Folklor Yay., 2003. 5. EKİCİ, Metin; Halk Bilgisi Derleme ve İnceleme Yöntemleri, Ankara, Geleneksel Yayınları, 2004. 6. EKİCİ, Metin; Halkbilgisi Yöntemleri, Geleneksel, 2004. 7. GOLDSTEİN, Kenneth; Sahada Folklor Derleme Metotları(çev. Ahmet E. Uysal ), Ankara, Kültür Bakanlığı, 1975. 8. OĞUZ, Öcal; Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Geleneksel Yayıncılık, Ankara, 2005. 9. OĞUZ, Öcal; Türk dünyası halk biliminde yöntem sorunları, Ankara, Akçağ Basım Yayım, 2000. 10. SAKAOĞLU, Saim; Sahada Derleme Metotları, Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Erzurum, 1988.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
5
70
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
5
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
188
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve yeterliliği, Türk Halk Edebiyatı uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.X
2
Türk Halk Edebiyatının Türk Halk Bilimi başta olmak üzere beşeri bilimlerin bütün sahalarında disiplinler arası çalışmalardaki etkinliğini kavrar.X
3
Türk Halk Edebiyatı sahasının temel kaynak eserlerini okur, anlar ve yorumlar. Bu metinleri çağın kuram ve yöntemleri çerçevesinde inceler.X
4
Türk Halk Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinler arası çalışmalardan gelen bilgisini de kullanarak yorumlar ve yeni bilgiler türetir.X
5
Türk Halk Edebiyatına has problem alanlarını tespit edip araştırma yöntemlerini kullanarak bunlara çözümler üretir.X
6
Türk Halk Edebiyatı alanına has bir metni latinize edebilir, bu metni sadeleştirebilir. Metnin türünü tespit edebilir ve kuramsal incelemelerde bulunabilir. Sahada derleme yöntem ve teknikleri kullanarak halkbilimine has bir mevzuyu akademik ortamlarda tartışır ve kullanır.X
7
Türk Halk Edebiyatının problemli alanlarında yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. Bu problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usullerden istifade eder.X
8
Türk Halk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.X
9
Türk Halk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini akademik verilerle destekleyerek yazılı, görsel ve sözel olarak paylaşır.X
10
Türk Halk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini geniş kitlelerin faydası için kullanır.X
11
Yabancı dil bilgi ve becerisini kullanarak Türk Halk Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşları ile tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.X
12
Modern çağın teknik ve imkânları dâhilinde bilişim teknolojilerini de kullanarak Türk Halk Edebiyatı alanındaki bilgisini paylaşır, bilgi alışverişinde bulunur.X
13
Türk Halk Edebiyatı alanı ile ilgili bilgilerin ve verilerin toplanmasında, yorumlanmasında, uygulanmasında ve duyurulması aşamalarının her birinde toplumsal, bilimsel, hukuksal ve etik değerleri gözeterek hareket eder.X
14
Türk Halk Edebiyatı alanında stratejik, politik ve uygulamaya dayalı plan ve program geliştirebilir.X
15
Türk Halk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi beşeri bilimlerin çeşitli sahalarına tatbik edebilir.X