GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
BUGÜNKÜ TÜRK LEHÇELERİ -I/1030041
Dersin Adı: BUGÜNKÜ TÜRK LEHÇELERİ -I
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Fatma ÖZKAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   www.gazi.edu.tr/~fozkan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   fozkan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenciler bugünkü Türk lehçelerinden birinin temel ses ve şekil bilgisi özelliklerini ve temel söz hazinesini öğrenir.
Öğrenciler ilgili lehçeyle yazılmış edebi metinleri okur, Türkiye Türkçesine aktarır
Öğrenciler metinleri dil bilgisi özellikleri açısından inceleyebilir.
Öğrenciler farklı gruplardaki Türk lehçelerinin ses ve şekil özelliklerini karşılaştırmalı olarak öğrenir.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Seçilen lehçeyi konuşan Türk boyu ve ülkeleri hakkında bilgiler, Kiril esaslı alfabenin öğretilmesi.
2. Hafta  Ünlü sistemi, Ünlü uyumları (Türkiye Türkçesiyle karşılaştırmalı).
3. Hafta  Ünlü değişmeleri (Eski Türkçeye göre ve Türkiye Türkçesiyle karşılaştırmalı).
4. Hafta  Ünsüz sistemi, farklı ünsüzler. Ünsüz değişmeleri (Eski Türkçeye göre ve Türkiye Türkçesiyle karşılaştırmalı). Ünsüz uyumları.
5. Hafta  Diğer ses olayları: Benzeşme, aykırılaşma, ünsüz türemesi, ünlü düşmesi, yer değiştirme.
6. Hafta  Ses bilgisi özeti
7. Hafta  Yapım ekleri (Türkiye Türkçesine göre farklı olanlar) İsim çekimi: Hâl ekleri Şahıs ve işaret zamirleri ve çekimleri
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Fiil çekimi: Şahıs ekleri Fiil çekimi: Şimdiki zaman Fiil çekimi: Geniş zaman
10. Hafta  Fiil çekimi: Görülen geçmiş zaman Fiil çekimi: Öğrenilen geçmiş zaman Fiil çekimi: Gelecek zaman
11. Hafta  Fiil çekimi: Emir ve istek Fiil çekimi: Şart ve gereklilik
12. Hafta  Fiil çekimi: Birleşik zamanlar Fiil çekimi: İsim fiilinin çekimi
13. Hafta  Sıfat-fiil ve zarf-fiiller İktidarî fiil: Olumlu ve olumsuz şekiller Zarflar ve edatlar
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1.ERCİLASUN, Ahmet Bican; Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Ankara, Akçağ Yay., 2005.2.Türk Lehçeleri Grameri; Edit. Ahmet Bican Ercilasun, Ankara, Akçağ Yay., 2007.3.BURAN, Ahmet-ALKAYA Ercan; Çağdaş Türk Lehçeleri, Ankara, Akçağ Yay., 2001. 4.KOÇ, Kenan-DOĞAN, Oğuz; Kazak Türkçesi Grameri, Ankara, Gazi Kitabevi, 2004.5.KASAPOĞLU-ÇENGEL, Hülya; Kırgız Türkçesi Grameri, Ankara, Akçağ Yay., 2005.6.ÖZTÜRK, Rıdvan; Yeni Uygur Türkçesi Grameri, Ankara, TDK Yay., 1994.7.Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü (ortak), Ankara, Kültür Bakanlığı Yay., 1. Cilt: Kılavuz Kitap, 1991, XIV+1183 s.; 2. Cilt:Dizin,1992, 502 s.8.COŞKUN, Volkan; Özbek Türkçesi Grameri, Ankara, TDK Yay., 2000.9.TEKİN Talat-ÖLMEZ Mehmet; Türk Dilleri: GİRİŞ, İstanbul, Simurg Yayınları, 1999.10.TEKİN, Talat; Makaleler: Çağdaş Türk Dilleri, Ankara, TDK Yayınları, 2013.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
4
56
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
3
42
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
12
2
24
 Sunum
12
2
24
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
1
1
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
1
1
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
190
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve yeterliliği, Türk Dili uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.X
2
Türk Dili sahasının tarihi ve modern bütün tarihî, etimolojik vs. verilerini başta dilbilim, dil tarihi alanları olmak üzere beşeri bilimlerin bütün sahalarında disiplinler arası çalışmalardaki etkinliğini kavrar.X
3
Türk Dili sahasının temel kaynak eserlerini okur, anlar ve yorumlar. Bu metinleri çağın kuram ve yöntemleri çerçevesinde inceler.X
4
Türk Dili alanında edindiği bilgileri disiplinler arası çalışmalardan gelen bilgisini de kullanarak yorumlar ve yeni bilgiler türetir.X
5
Türk Dili sahasına has problem alanlarını tespit edip araştırma yöntemlerini kullanarak bunlara çözümler üretir.X
6
Türk Dili alanına has bir metni latinize edebilir, bu metni sadeleştirebilir. Metnin Türk Dili Tarihi açısından yerini tespit edebilir ve kuramsal incelemelerde bulunabilir.X
7
Türk Dili sahasına problemli alanlarında yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. Bu problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usullerle tartışır.X
8
Türk Dili alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.X
9
Türk Dili alanındaki bilgi ve becerisini akademik verilerle destekleyerek yazılı, görsel ve sözel olarak paylaşır.X
10
Türk Dili alanındaki bilgi ve becerisini geniş kitlelerin faydası için kullanır.X
11
Yabancı dil bilgi ve becerisini kullanarak Türk Dili alanındaki problemleri yabancı meslektaşları ile tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.X
12
Modern çağın teknik ve imkânları dâhilinde bilişim teknolojilerini de kullanarak Türk Dili alanındaki bilgisini paylaşır, bilgi alışverişinde bulunur.X
13
Türk Dili alanı ile ilgili bilgilerin ve verilerin toplanmasında, yorumlanmasında, uygulanmasında ve duyurulması aşamalarının her birinde toplumsal, bilimsel, hukuksal ve etik değerleri gözeterek hareket eder.X
14
Türk Dili alanında stratejik, politik ve uygulamaya dayalı plan ve program geliştirebilir.X
15
Türk Dili alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi beşeri bilimlerin çeşitli sahalarında tatbik edebilir.X