GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
DİVAN ŞİİRİ ŞEKİL BİLGİSİ/1010046
Dersin Adı: DİVAN ŞİİRİ ŞEKİL BİLGİSİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Neslihan İ. KOÇ KESKİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/neslihank
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  neslihank@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Nazım şekilleri aracılığıyla Divân Edebiyatının kültür ve medeniyeti hakkında bilgi sahibi olur.
Divân şiirindeki nazım şekillerinin genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. Nazım şekillerini, aralarındaki farkları ayırt edebilir.
Nazım şekillerini kendi içerisinde tasnif edebilir. Nazım şekillerinin üzerinden tartışılması gereken problemlerini söyleyebilir.
İncelenen divânlardan hareketle divân tertibi hakkında bilgi sahibi olur. Nazım şekillerine getirilen yeni yaklaşımlar konusunda bilgi sahibi olur.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Nazım şekli hakkında yazılmış temel kaynakların tanıtılması ve incelenmesi.
2. Hafta  Nazım şekli nedir? Nazım şekillerinin tasnifi Kasîde nazım şeklinin tarihçesi, bölümleri, adlandırılması ve kaside örnekleri, Kasîde ve Hâmîlik.
3. Hafta  Gazel nazım şeklinin tarihçesi, özellikleri ve gazel örnekleri.
4. Hafta  Mesnevî nazım şeklinin tarihçesi, bölümleri, hamse sahibi şairler Mesnevî ve romans karşılaştırması.
5. Hafta  Müstezâd ve kıt’a-i kebîre nazım şekillerinin özelikleri ve örnekleri Kıt‘a-i kebîre nazım şekliyle düşülen tarihlerin önemi
6. Hafta  Kıt’a, rubâ’î, tuyuğ nazım şekillerinin özelikleri ve örnekleri Hâletî, Ömer Hayyâm ve Yahyâ Kemâl’den rubâî örnekleri
7. Hafta  Musammatlar (Bentlerden oluşan nazım şekilleri) Musammatlar hakkınnda yapılmış makale, tez, ve kitapların tespiti
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Muhammes, tahmîs, müseddes, tesdîs nazım şekillerinin özelikleri ve örnekleri
10. Hafta  Müsebba, tesbî, müsemmen, tesmîn nazım şekillerinin özelikleri ve örnekleri
11. Hafta  Mütessa, tetsî, mu’aşşer, ta’şîr nazım şekillerinin özelikleri ve örnekleri
12. Hafta  Tercî-bend ve terkîb-bend nazım şekillerinin özelikleri ve örnekleri
13. Hafta  Nazım şekillerinin problemleri, nazım şekillerine getirilen yeni yaklaşımlar
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. AÇA, Mehmet; GÖKALP, Haluk; KOCAKAPLAN, İsa; Tür ve Şekil Bilgisi Başlangıçtan Türk Edebiyatında, İstanbul, Kesit yay., 2011. 2. AKÜN, Ömer Faruk, “Divan Edebiyatı, TDVİA, C.9, s.389-427. 3. DİLÇİN, Cem, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara, TDK yay., 2000. 4. İPEKTEN, Haluk, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul, Dergah Yayınları, 2008. 5. KURNAZ, Cemal; ÇELTİK, Halil; Divan Şiiri Şekil Bilgisi, Ankara, H yay., 2013. 6. KURNAZ, Cemal; ÇELTİK, Halil; Şekiller Arasında Nazım Şekli Araştırmaları, Ankara, Kurgan Edebiyat yay., 2012. 7. MERMER, Ahmet; Neslihan Koç Keskin vd.; Eski Türk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yay., Ankara, 2011. 8. PEKOLCAY, Neclâ; İslamî Türk Edebiyatında Şekil ve Nev’ilere Giriş, İstanbul, Kitabevi yay., 1996. 9. Türk Dili Dergisi Divan Şiiri Özel Sayısı (S. 415, 416,417), Ankara, TDK yay., 1986. 10. İLAYDIN, Hikmet, Türk Edebiyatında Nazım, Ankara, Akçağ yay., 1997.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Cevap, Sunum, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
3
42
 Materyal tasarlama, uygulama
14
3
42
 Rapor hazırlama
1
3
3
 Sunu hazırlama
0
0
0
 Sunum
0
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
1
3
3
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
180
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.2
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve yeterliliği, Eski Türk Edebiyatı uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.X
2
Eski Türk Edebiyatının Osmanlı Tarihi başta olmak üzere beşeri bilimlerin bütün sahalarında disiplinler arası çalışmalardaki etkinliğini kavrar.X
3
Eski Türk Edebiyatı sahasının temel kaynak eserlerini okur, anlar ve yorumlar. Bu metinleri çağın kuram ve yöntemleri çerçevesinde inceler.X
4
Eski Türk Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinler arası çalışmalardan gelen bilgisini de kullanarak yorumlar ve yeni bilgiler türetir.X
5
Eski Türk Edebiyatına has problem alanlarını tespit edip araştırma yöntemlerini kullanarak bunlara çözümler üretir.X
6
Eski Türk Edebiyatı alanına has bir metni latinize edebilir, bu metni sadeleştirebilir. Metnin türünü tespit edebilir ve kuramsal incelemelerde bulunabilir.X
7
Eski Türk Edebiyatının problemli alanlarında yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. Bu problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usullerle tartışır.X
8
Eski Türk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.X
9
Eski Türk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini akademik verilerle destekleyerek yazılı, görsel ve sözel olarak paylaşır.X
10
Eski Türk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini geniş kitlelerin faydası için kullanır.X
11
Yabancı dil bilgi ve becerisini kullanarak Eski Türk Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşları ile tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.
12
Modern çağın teknik ve imkânları dâhilinde bilişim teknolojilerini de kullanarak Eski Türk Edebiyatı alanındaki bilgisini paylaşır, bilgi alışverişinde bulunur.
13
Eski Türk Edebiyatı alanı ile ilgili bilgilerin ve verilerin toplanmasında, yorumlanmasında, uygulanmasında ve duyurulması aşamalarının her birinde toplumsal, bilimsel, hukuksal ve etik değerleri gözeterek hareket eder.X
14
Eski Türk Edebiyatı alanında stratejik, politik ve uygulamaya dayalı plan ve program geliştirebilir.X
15
Eski Türk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi beşeri bilimlerin çeşitli sahalarında tatbik edebilir.X