GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Ölçek Geliştirme ve Uyarlama - I/1800201
Dersin Adı: Ölçek Geliştirme ve Uyarlama - I
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 2 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Psikolojik yapı kavramını anlar
Boyutsallık kavramını anlar
Ölçeklerin farklı kültürler için uygulanabilirliğini sorgular
Ölçek geliştirme ve uyarlamanın önemini kavrar
Bir ölçeğin Türk kültürü için uyarlama çalışmasını gerçekleştirir, bu süreçte gerekli istatistiksel analizleri uygular ve bulguları yorumlar
Farklı kültürler için ölçümlerin psikometrik niteliklerini inceler
Test geliştirme aşamalarını izleyerek test geliştirir.
-
-
-

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Programın tanıtımı
2. Hafta  Psikolojik yapı ve ölçülmesi, ölçme araçlarının sınıflaması, boyutsallık kavramı
3. Hafta  Ölçek geliştirme süreci: 1. Ölçülmek istenilen psikolojik özelliğin kararlaştırılması 2. Madde havuzu oluşturma
4. Hafta  3. Ölçekleme tekniğine karar verilmesi Ölçekleme teknikleri (Thurstone, Gutmann, Likert, Bogardus …)
5. Hafta  4. Maddelerin uzmanlar tarafından gözden geçirilmesi, madde seçme ve taslak form oluşturma - Ön uygulama 5. Geçerlik ve güvenirlik kanıtlarını elde
6. Hafta  6. Faktör yapısının analizi; madde ve test istatistikleri; nihai formun oluşturulması
7. Hafta  Ölçeklerin farklı kültürlerde uygulanabilirliği: ölçek geliştirme- ölçek uyarlama gerekliliği, ölçeklerin farklı kültür/dil için uyarlanmasına yönelik
8. Hafta  Ölçek uyarlama süreci, bu süreçte ölçek uyarlamanın gerekliliğini değerlendirme, çeviri süreci ve anlamsal-deyimsel-deneyimsel ve kavramsal eşitliğin
9. Hafta  Kaynak kültür/dil, hedef kültür/dil Ölçek uyarlama çalışmalarında desenler
10. Hafta  Farklı kültürler/diller için psikolojik ölçümlerin karşılaştırılabilirliğini sağlama: Ölçme eşitliği/değişmezliği ve ölçmede yanlılık
11. Hafta  LISREL programının tanıtımı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi
12. Hafta  Doğrulayıcı Faktör Analizi-uygulama Proje çalışmalarını izleme
13. Hafta  Proje sunumları
14. Hafta  Proje sunumları
15. Hafta  Proje sunumları
16. Hafta  -
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
0
 Ödev
2
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
50
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
15
2
30
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
15
3
45
 Materyal tasarlama, uygulama
10
5
50
 Rapor hazırlama
5
2
10
 Sunu hazırlama
4
2
8
 Sunum
3
3
9
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
194
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.76
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Ölçme ve değerlendirme alanına ait temel kavramları bilir.X
2
Ölçme aracı geliştirmeye temel olan test kuramlarını tanır.X
3
Bilimsel araştırma sürecinde gözetilecek etik standartları bilir.X
4
Ölçme araçlarını, yapısına ve kullanılış amacına uygun olarak geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık gibi psikometrik özelliklerine dikkat ederek geliştirir.X
5
Ölçme araçlarının psikometrik nitelikleri ile ölçme aracı geliştirmeye temel olan test kuramları arasında ilişki kurar.X
6
Test geliştirme ve uyarlama aşamalarını izleyerek test geliştirir.X
7
Test geliştirme ve uyarlama süreci ile ilgili amaca uygun istatistiksel teknikleri kullanır.X
8
Projelerde alanıyla ilgili çalışmaları yerine getirir.X
9
Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.Projelerde alanıyla ilgili çalışmaları yerine getirir.
10
Proje önerileri sunar ve tamamlanan projeleri raporlaştırır.X
11
Araştırma problemine uygun bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini seçer.X
12
Nicel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan yazılımları kullanır.X
13
Psikometrik nitelikleri bakımından amaca uygun ölçme aracını seçer.X
14
Test geliştirme ve bilimsel araştırma sürecini etik standartlara uygunluğu açısından değerlendirir.X
15
Ölçme araçlarının yapısına ve kullanılış amacına uygun psikometrik nitelikleri saptamada kullanılabilecek yöntemi/yaklaşımı değerlendirir.X
16
Ölçme araçlarına ilişkin uyarlama süreçlerinin güçlü ve zayıf yanlarını değerlendirir.X
17
Alanda yapılmış araştırmaları bilimsel yöntemin ölçütlerine göre değerlendirir.X
18
Nicel araştırma verilerinin (tek değişkenli, çok değişkenli) çözümlenmesinde kullanılan yazılım çıktılarını yorumlar.X
19
Bilişim ve iletişim teknolojileri alandaki kuramsal ve uygulamaları çalışmalarda belirli bir düzeyde kullanır.
20
Farklı ülkelerin eğitim sistemlerini ve sistemleri içerisindeki ölçme ve değerlendirme uygulamalarını eleştirel bakış açısı ile analiz eder.
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Doç.Dr. EMİNE ÖNEN , Doç. Dr. İsmail KARAKAYA)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/emineonen)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (emine_onen@yahoo.com , ikarakaya2002@gmail.com)