GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Metinlerin Tür Özellikleri ve Dil Yapıları/1790113
Dersin Adı: Metinlerin Tür Özellikleri ve Dil Yapıları
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Gıyasettin AYTAŞ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/giyaytas/contact
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  giyaytas@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türkçe öğretimi esnasında metinleri kullanmak
Edebi türleri ve bunların tanımlarını kullanmak







 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Temel teknik terimler, sözlük ve dokümanlar
2. Hafta  Türkçe yazılan eserlerin metin yapıları
3. Hafta  Metinlerde kullanılan kelime ve cümle yapıları
4. Hafta  Metinlerin yazılma gerekçeleri
5. Hafta  Metinlerin türlere ayrılma gerekçeleri
6. Hafta  Türlerin tasnifi ve genel özellikleri
7. Hafta  Edebi metinlerin araç olarak kullanım gerekçeleri
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Metin yazma çalışmaları
10. Hafta  Anlatma youl ve ihtiyacına göre metin türünü belirleme
11. Hafta  Metinlerin teknik ve içerik özelliklerinin belirlenmesi
12. Hafta  Metinler aracılığı ile kelime hazinesinin geliştirilmesinin önemi
13. Hafta  Türkçe bir metni bütün özellikleri ile kavrama
14. Hafta  Kendini ifade etmek için özgün metin yazma
15. Hafta  Türlere göre anlama ve anlatma becerilerinin önemi ve gerekliliği
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Aktan, E. (1996). Çocuğun Dil Gelişiminde Fonolojik Duyarlılığın (Sesbilgisel Duyarlılık) Karşılaştırmalı Olarak $ncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Aytaş, G. (2003). Okuma Gelişiminde Çocuk Edebiyatının Rolü, Türklük Bilimi Araştırmaları, S. 13, Niğde. Erginer, E. (2000). Anadil Eğitim Programları ve 2000’li Yıllar <çin Bir Model Önerisi, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1. Erişen, S. (1983). Türkçe Eğitiminde Yeni Boyutlar, Türk Dili Dergisi, 379-380: 49-56. Firengiz, M. (1988). Türkçe Eğitim ve Öğretiminde Dört Önemli
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Dersin üç saati teoriktir.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
2
0
 Ödev
1
0
 Uygulama
1
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
4
56
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
4
56
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
4
8
32
 Sunu hazırlama
1
6
6
 Sunum
1
3
3
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
195
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.8
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak.X
2
Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek.X
3
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslararası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olmak.X
4
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak.X
5
Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olmak.X
6
Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olmak.X
7
Öğrencilerin seviyelerine göre gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygulamak.X
8
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretebilecek akademik yeterliliğe sahip olmak.X
9
Dil öğretiminde hangi metodun ya da metotların kullanımının daha başarılı olacağı konusunda öğrenilen bilgileri hayata geçirip, öğrencilere daha nitelikli bir öğretim sunmak ve bu sayede öğrencilere iyi bir model olmayı hedeflemek.X
10
Yaşam boyu öğrenme özelliklerini hem hayatında uygulamak hem de öğrencilere kazandırmak.X