GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İki Dilli Ortamda Ana Dili Olarak Türkçe Öğretiminin Temel Sorunları/1790202
Dersin Adı: İki Dilli Ortamda Ana Dili Olarak Türkçe Öğretiminin Temel Sorunları
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Fatma Açık
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/fatmaacik1
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  fatmaacik1@yahoo.com, fatmaacik1@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi'ndeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretebilecek akademik yeterliliğe sahip olmak
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sa







 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta   Dilin işlevleri; anlatım, çağrı, sanatsal, üstdil, ilişki ve gönderme
2. Hafta  Anadil, yabancı dil, iki dillilik, çok dillilik
3. Hafta  Dil yasaları, dil hakları
4. Hafta  Dil kullanımı, çok dilli ortamları düzenleme
5. Hafta  Bireysel iki dilliliğin nedenleri
6. Hafta  Türklerin yaşadığı coğrafyalar ve bu coğrafyalarda Türkçe
7. Hafta  Dil edinimi
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Dört temel becerinin geliştirilmesinde yaşanan sorunlar
10. Hafta  Kültür aktarımında yaşanan sorunlar
11. Hafta  Sunumlar
12. Hafta  İki dilli ortamlarda yaşayan çocuklar için Türkçe öğretim programları, ders kitapları, okuma kitapları hazırlanması
13. Hafta  Sorunlara çözüm önerileri
14. Hafta  Sorunlara çözüm önerileri
15. Hafta  Sorunlara çözüm önerileri
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  • ACHMET, İpraim, K. (2005), Yunanistan’da (Batı Trakya’da ) İki Dilli Eğitim Veren Azınlık Okullarında Türkçe ve Yunanca Öğrenim Gören Öğrencilerin Okuduğunu Anlama ve Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi” Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). • AKSAN, Doğan (1998) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK Yay 3. C. • ALKAYA, Ercan, (2007), “İki Dillilik ve Rusçadan Tatar Türkçesine Geçen Kavram Tercümeleri” , Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları Volume 2/2 Spring 2007. • GÖKDAĞ, Bilgehan, A., (2007), İki Dillilik ve Yansımaları” http://www.ilkehaber.net/modules.php?name=Kose_Yazilari&op=printpage&artid=40 (Erişim Tarihi: 02.01.2009). • GÜZEL, Abdurrahman, “Almanya’da İlköğretim Çağındaki Türk Çocuklarında Görülen İki Dillilik ve Topluma Uyumları Üzerine Bir İnceleme” • İMER, Kamile, (1990), “Dil ve Toplum” , Ankara: Gündoğan Yayınları. • Türkçe Sözlük, (2005), Ankara: TDK Yayınları. • SADOĞLU, Hüseyin, (2
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Sunum
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
30
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
70
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
30
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
4
12
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
4
9
36
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
4
8
32
 Sunu hazırlama
2
6
12
 Sunum
2
2
4
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
8
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
12
12
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
194
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.76
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak.X
2
Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek.X
3
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslararası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olmak.X
4
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak.X
5
Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olmak.X
6
Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olmak.X
7
Öğrencilerin seviyelerine göre gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygulamak.X
8
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretebilecek akademik yeterliliğe sahip olmak.X
9
Dil öğretiminde hangi metodun ya da metotların kullanımının daha başarılı olacağı konusunda öğrenilen bilgileri hayata geçirip, öğrencilere daha nitelikli bir öğretim sunmak ve bu sayede öğrencilere iyi bir model olmayı hedeflemek.X
10
Yaşam boyu öğrenme özelliklerini hem hayatında uygulamak hem de öğrencilere kazandırmak.X