GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Türk Demokrasi Tarihi/1320001
Dersin Adı: Türk Demokrasi Tarihi
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 2 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
İnsanlığın yönetsel bakımdan geçirdiği tarihi evreler ve bu süreçte uygulanan yönetim biçimleri hakkında fikir sahibi olur.
Dünyada XIII. yüzyıldan itibaren başlayan ve ulus devlet olgusuna doğru XIX. yüzyılla birlikte hızla evrilen süreci algılar.
Türklerin kadim yönetim biçimleri ve tarihi süreçte yaşanan gelişmeler üzerine düşünsel bir perspektife sahip olur.
XIX. yüzyıldan itibaren Türklerin yönetim olgusunda yaşadıkları arayışları ve sebeplerini tahlil eder.
XX. yüzyıldan itibaren gerçekleşen inkılaplar sürecinde ve sonrasında Türkiye'de demokrasiye geçiş çabaları ve yaşanan sıkıntıları içselleştirir.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Tarihte uygulanan yönetim biçimleri, bu yönetim biçimlerinin dayandığı temeller; Sümer kanunları, Hammurabi kanunları, Mısır yönetimi, Hitit yönetimi.
2. Hafta  Roma hukuku, İslam yönetim anlayışı, İslam öncesi Türk hakimiyet telakkisi, İslami dönemde Türk yönetim olgusu.
3. Hafta  Osmanlı yönetim anlayışında gerçekleşen değişim, XIX. yüzyıldan itibaren yeni yönetim arayışları.
4. Hafta  Osmanlı yönetim arayışlarında demokrasi olgusunun yeri, bu bağlamda Tanzimat fermanı ve ilan edilen meşrutiyetlerin önemi.
5. Hafta  Yeni bir yönetim modeli arayışında ilan edilen II. Meşrutiyet döneminin demokrasi (halk iradesi) bakımından tahlil edilmesi.
6. Hafta  İttihat ve Terakki hareketinin bir siyasi partiye dönüşmesi, siyasi partilerin demokrasi olgusundaki yeri ve önemi.
7. Hafta  Demokraside iktidar-muhalefet ilişkisinin önemi, bu bağlamda Hürriyet ve İtilaf Fırkası'nın oluşmasının Türk demokrasi tarihindeki yeri.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Demokrasi olgusu bakımından İttihat ve Terakki iktidarının uygulamalarının tahlili (Basın sansürü, Muhalefeti sindirme, Bab-ı Ali Baskını).
10. Hafta  Cumhuriyetin ilanından sonra yeni rejimi demokratikleştirme arzusu, Halk Fırkasının kuruluşu, muhalif siyasi grupların çabaları.
11. Hafta  Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasının ve Serbest Fırkanın kuruluşları ve Türk demokrasisinde başarısız çok partili demokrasi arayışları.
12. Hafta  Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren Türk demokrasisinde uzun süren tek parti iktidarı ve bu uygulamanın demokrasi serüvenine etkileri.
13. Hafta  Türk demokrasi tarihi bakımından Demokrat Partinin kuruluşu ve 1946 seçimlerinde çok partili hayata geçişte iç ve dış dinamiklerin etkisi.
14. Hafta  Türk demokrasisi bakımından Demokrat Parti dönemi ve bu dönemde iktidar-muhalefet ilişkileri.
15. Hafta  Türk demokrasisinde askeri darbeler ve müdahaleler dönemi (1960, 1971, 1980, 1997), bunların demokrasi geçmişimizde bıraktığı sıkıntılar.
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
8
6
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
6
3
18
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
4
3
12
 Sunum
5
15
75
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
0
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
5
5
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
200
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
8
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Disiplinler arası bir alan olan Sosyal Bilgilere (Tarih, coğrafya, vatandaşlık bilgisi vb….) ait bir disiplin belirleyerek betimsel ve uygulamalı özgün çalışmalar yaparX
2
Seçtiği disiplini Sosyal Bilgilerle bütünleştirebilir.X
3
Uygun literatürü tarar ve araştırma desenini oluşturur.X
4
Hangi yöntemle çalışacağını belirler.X
5
Belirlediği desen kapsamında nicel veya nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak hipotezleri test eder.X
6
Araştırma kapsamında elde ettiği bulguları raporlaştırır.X
7
Sosyal Bilgiler alan eğitimiyle ilgili belirlediği bir konuda araştırma tekniklerini çalışma alanına uygun olarak kullanır.X
8
Mezunlar, alanın çok disiplinli yapısına uygun olarak bilgi, beceri ve değer boyutlarında kendisini geliştirmiş olur.X
9
Yüksek lisans eğitimi ve öğrenimini tamamlayanlar, ortaya koyduğu çalışmalarını bilimsel bir ortamda (sempozyum, konferans, kongre vb.) sunabilir.X
10
Sosyal Bilgiler öğretim programına ilişkin akademik bir perspektif edinir.X
11
Daha ileri düzeyde (Doktora) akademik çalışmalar yapma yeterliliği kazanır.X
12
Programı tamamlayanlar Sosyal Bilgiler Bilim Uzmanı unvanını alır.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Mehmet Ali ÇAKMAK)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (http://websitem.gazi.edu.tr/site/mcakmak/)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (mcakmak@gazi.edu.tr)