GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Tarihsel Gelişim Sürecinde El Dokusu Halılar/1260009
Dersin Adı: Tarihsel Gelişim Sürecinde El Dokusu Halılar
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr.Fatma Nur Başaran
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  websitem.gazi.edu.tr/site/nbasaran
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   nbasaran@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halının tanımını yapabilir.
Kullanılan materyal, kullanım yeri, kalitesi vb özelliklerine göre halı çeşitlerini ayırt edebilir.
Tarihsel gelişim süreci içerisinde dönemlere göre halı sanatında renk, desen ve kompozisyon özelliklerini açıklayabilir
Tarihsel süreç içerisinde dönemlere göre halı dokumacılığıyla ilgili bilgi, beceri ve davranış yeterlilikleri geliştirebilir.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Halının tanımı, kullanılan materyal, kullanım yeri, kalitesi vb. özelliklerine göre halıların sınıflandırılması
2. Hafta  Halı dokumada kullanılan temel ve yardımcı araçlar
3. Hafta  Halıların teknik özellikleri
4. Hafta  Orta Asya halı sanatı
5. Hafta  Selçuklu dönemi halı sanatı
6. Hafta  Osmanlı dönemi halı sanatı 14. yüzyıl
7. Hafta  Ara sınav
8. Hafta   Osmanlı dönemi halı sanatı 15. yüzyıl
9. Hafta  Osmanlı dönemi halı sanatı 16 ve 17. yüzyıl
10. Hafta   Osmanlı dönemi halı sanatı 18 ve 19. yüzyıl
11. Hafta  Cumhuriyet döneminde halı sanatı
12. Hafta  Dönemlere göre halı sanatında kullanılan renk, desen ve kompozisyon özelliklerinin karşılaştırılarak incelenmesi
13. Hafta   Tarihsel gelişim süreci içerisinde dönemlere göre halı sanatını konu alan proje çalışması
14. Hafta   Tarihsel gelişim süreci içerisinde dönemlere göre halı sanatını konu alan proje çalışması
15. Hafta   Proje sunumları ve değerlendirilmesi
16. Hafta  Yarıyıl sonu sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
   TSE.43 El dokuması Türk Halıları, Türk Standartları Enstitüsü Altınbaş, E.Tekin.(1979). Doğal ipekten El Dokusu Halı Yapımı ve İhraç Edilen İpek Halıların Bazı Teknik Özellikleri, A.Ü. Yay. Turkish Handwoven Carpets, Catalog no: 1,2,3,4,5. (1992). T.R. Ministry of Culture, Ankara Anonim (1992) TSE.43 El dokuması Türk Halıları, Türk Standartları Enstitüsü, Anonim 1992, “Turkish Handwoven Carpets, Catalog no: 1,2,3,4,5. T.R. Ministry of Culture, Ankara Aslanapa Oktay (2005) Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İstanbul, inkılap Kitapevi Atalay Besim, (1967) Türk Halıcılığı ve Uşak Halıcılığı, Ankara, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Görgünay Neriman, (1973) “Doğu Yöresi Halıları”, Ankara, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları 163 Görgünay Neriman, (1984) Dogu anadolu köy halılarının kalite ve desenleri İstanbul, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, Görgünay Kırzıoğlu Neriman.(2000). Düğümlü halının öncüsü Geve/Tülü ve benzeri dokumalar, İstanbul, Türk Dünyası Araştırmaları Va
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Grup çalışması, Teknik Gezi, Gözlem, Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
   Seminer sunumu yapma ve dosya hazırlama
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
10
 Ödev
1
30
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
30
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
70
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
30
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
8
80
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
6
6
36
 Sunu hazırlama
5
5
25
 Sunum
1
4
4
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
187
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.48
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
1. Dokuma, örgü ve el sanatları ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.X
2
2. Dokuma, örgü ve El sanatları ile ilgili disiplinler arası ve farklı disiplinlerle yapılan ortak çalışmaları değerlendirir.X
3
3.Alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.X
4
4. Alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.X
5
5. Alanıyla ilgili bilişsel düzeyde bilgi yaprakları hazırlar.X
6
6. Alanıyla ilgili psikomotor düzeyde işlem yaprakları hazırlar.X
7
7. Alnında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.X
8
8.Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.X
9
9.Alana dair bilimsel araştırma, inceleme, derlemeler yaparak ülke literatürüne katkıda bulunur.X
10
10.Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini kullanarak toplumda kültür ve sanat duyarlılığını geliştirir.X