GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Tasarımda Algılama ve Kültür (Z)/1250224
Dersin Adı: Tasarımda Algılama ve Kültür (Z)
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd.Doç.Dr. Can ŞAHİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  sahinc@gazi.edu.tr / cansahincs@hotmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Tasarımda Algılama ve Kültürün insan ve çevre üzerindeki etkilerinin önemini fark eder.
Tasarlanacak yeni eserlerde toplumun bilinçlendirilmesi ve doğru iletişim kurulmasını sağlar.
Eğitim programı süresince dersin çalışma alanlarına giren konularda araştırıcı, algılama ve yaratıcı güce sahip olur.
Görme süreci ile yaratıcılık arasındaki ilişkinin öğrenilebilir olduğunu anlar.
İkon, indeks ve semboller arasındaki ilişkileri çözümler.
İçinde yaşadığı toplumun kültür değerlerini çağdaş bir şekilde yorumlayarak yeni sentezlere ulaştırabilir.
Resimsel unsurları ve sembolleri anlamlandırır.
Her türlü kültürel unsurların farkına varır. Doğru iletişim kurulmasında grafik tasarımcısının etkin bir rolü olduğunun farkına varabilmesini sağlar.
Görsel iletişim tasarım örneklerini yorumlar.
Algının Grafik Tasarıma etkisi ve kültürler arasındaki iletişim becerilerini öğrenir.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu derste yüz yüze eğitim şekli, düz anlatım ve konu bağlamında tartışma yöntemleri uygulanacaktır.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin ön koşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tasarım, algı ve kültürün kavramlarının tanımı ve kapsamı, dersin hedef ve amaçlarının açıklanması.
2. Hafta  Dersin kapsamı, hedef ve amaçlarının açıklanması. Tasarımda algı ve kültür arasındaki ilişkiler.
3. Hafta  Algının Tasarıma dönüşümündeki yöntemler. Algılamada biçim, renk, denge, kategorizasyon, göz yanılsamaları.
4. Hafta  Tasarımda oluşum ve değişimler, tarihsel süreç içinde ve değişik kültürel ortamlarda görülen farklılıklar. Görsel iletişimde anlama ve anlamlandırma,
5. Hafta  Tasarımda yaratıcılık, bireysel ve toplumsal kapsamda örneklerle ele alınıp tartışılması.
6. Hafta  Algı ilkelerinin tasarıma uygulanışı ve algının gelişmesi konuları işlenir. İnsanlık tarihinin kültürel ve düşünsel evreleri.
7. Hafta  Algıyı etkileyen kültürel ve çevresel etkenler. Türk kültürünün geçmişten günümüze geçirdiği evreler.
8. Hafta  vize
9. Hafta  Türk kültürünün diğer kültürlerle iletişimi. Algılamada bireysel farklılıklar, amaç ve gereksinimler.
10. Hafta  Tasarımda algıyı etkileyen kültürel ve çevresel etkenler. Türk sanatında kullanılan sembollerin algılanması.
11. Hafta  Sembollerin grafik tasarımında kullanılışı. Görsel iletiler ve etkileri.
12. Hafta  Algıların sanatsal ve endüstriyel üretime etkileri. Çalışmaların projelendirilmesi
13. Hafta  projelerin geliştirilmesi. Görsel algılama ve tasarım.
14. Hafta  projelerin uygulanabilirliği ve tasarlanması. Görme ve popüler kültür.
15. Hafta  Popüler Kültürün Tasarıma Yansımaları. Yapılan projelerin sunumu.
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  * ÖZER, Bülent (2000). Kültür Sanat Mimarlık, Yem Yayınları, İstanbul. * MALCOLM, Barnard (2002) Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Ütopya Sanat Dizisi, Ankara. * Prof. Dr. Mümtaz Turhan Sempozyumu 02-03 Kasım 2009, (2009). Gazi Üniversitesi, Ankara. * KANDİNSKY, Vassily Kandinsky (2011)Sanatta Manevilik Üstüne, Haylaz Sanat * İPŞİROĞLU, Nazan (2010) Görsel Sanaylarda Alımlama ve Sanatlararası Etkileşim, Hayalbaz Yayınları, İstanbul. * Kültür ve Sanat (1980). Boğaziçi Yayınları, İstanbul. * Türkiye'de Sanatın Bugünü ve Yarını. (1985). Hacettepe Üniversitesi GSF. Yayınları, Ankara. * KÜÇÜKERMAN, Önder (1996) Endüstri Tasarımı-Endüstri için Ürün Tasarımında Yaratıcılık, Yem Yayınları, İstanbul. kÜÇÜKERMAN, Önder (1997). Endüstri Tasarımı Ürün Tasarımında Adımlar, Yem Yayınları, İstanbul. * art+decor dergisi. * Larousse Encylopedia of Ancient and Medieval History. Bookplan, 1965, London. * BECER, E. (2002) İletişim ve Grafik Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
1
14
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
1
1
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
1
1
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
86
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.44
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
1. Mesleki araştırmalar yapabilmeX
2
2. Eğitsel ve mesleki rehberlik yapabilme,X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için sanatsal proje ve etkinlikler düzenleyebilmeX
4
4. Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilme, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilmeX
5
5. Grafik alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip edebilmeX
6
6. Grafik eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilme, yorumlayabilme ve sonuçlarını alana aktarabilmeX
7
7. Grafik tasarımın diğer disiplinlerle ilişkisini kurup disiplinler arası çalışmalar yürütebilmeX
8
8. Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip olmaX
9
9. Nitelikli tasarımlar yapabilecek duyarlılığa ve estetik farkındalığa sahip olmaX
10
10. Soyut ve somut kavramları; tasarım sürecinde özgün yapıtlara dönüştürebilmeX