GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Bireyi Tanıma Teknikleri ve Uygulaması/1130246
Dersin Adı: Bireyi Tanıma Teknikleri ve Uygulaması
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  TÜRKÇE
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yard. Doç. Dr. Hüseyin ÖNCÜ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr/~Oncu,,www.gazi.edu.tr
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  honcu@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Bireyi tanıma tekniklerini sınıflandırır.
Bireyler arasındaki farkları etkileyen nedenleri bilir.
Bireyi tanımanın ilke ve nedenleri bilir.
Test dışı teknikleri bireysel ve grup olarak uygulama becerisini kazanır.
Test dışı tekniklerin geçerlik ve güvenirliklerini belirler ve yorumlar.
Psikolojik testleri sınıflandırır.
Psikolojik testleri bireysel ve grup olarak uygular.
Psikolojik testleri puanlar ve sonuçları yorumlar.
Psikolojik testlerin denetimi ve etik kuralları bilir.
Psikolojik testlerin kullanıldığı araştırmalardaki ölçeklerin geçerlik ve güvenirliklerini değerlendirir.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Bireyi tanımanın amacı, yöntem ve yaklaşımları
2. Hafta  Bireyler arasındaki farkları etkileyen nedenler
3. Hafta  Bireyi tanımanın ilkeleri ve nedenleri
4. Hafta  Bireyi tanıma tekniklerinin sınıflandırılması
5. Hafta  Test Dışı Teknikler(Bireyin kendini anlattığı teknikler)
6. Hafta  Gözlemsel teknikler
7. Hafta  Etkileşime dayalı teknikler
8. Hafta  Test dışı teknikleri bireysel ve grup olarak uygulanması
9. Hafta  Test dışı tekniklerin geçerlik ve güvenirliklerinin belirlenmesi
10. Hafta  Uygulanan test dışı tekniklerin bireysel ve grup olarak değerlendirilmesi
11. Hafta  Psikolojik testler (yetenek, başarı, kişilik, ilgi ve tutum)
12. Hafta  Bireysel testlerin uygulanması, puanlanması ve yorumlanması
13. Hafta  Grup testlerinin uygulanması, puanlanması ve yorumlanması
14. Hafta  Psikolojik testlerin teknik değerlendirilmesi (Normlar, güvenirlik ve geçerlik)
15. Hafta  Psikolojik testlerin kullanıldığı araştırmalardaki geçerlik ve güvenirliklerin değerlendirilmesi
16. Hafta  Genel değerlendirme
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Drummond, R. J. (2000). Appraisal Procedures for Counselors and Helping Prossionals. Fourth edition. Prentice-Hall, Inc. Hampleton, R.K.,Marenda,P.F. ve Spielberger, C.D.( 2017). Eğitimde ve Psikolojide Kullanılan Testlerin Kültürlerarası Değerlendirme Amacıyla Uyarlanması. Çev: N. Koç ve A. Yıldırım. Ankara:PegemA Akademi Özgüven, İ.E. (2014). Bireyi Tanıma Teknikleri.(10. baskı). Ankara: Nobel. Yayınları. _______. (1998). Psikolojik Testler. 2. Baskı. Ankara:PDREM Yayınları. _______. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri. 3. Baskı. Ankara:PDREM Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Özbek, A. (1988). Psikodrama. Ankara: Soy Matbaası. Moreno, J.L. (1968). Sosyometrinin Temelleri. Çev: N.Ş. Kösemihal. İstanbul:
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-cevap,uygulama
 -- STAJ / UYGULAMA
  ---
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
10
 Uygulama
4
20
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
70
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
30
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
1
14
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
5
70
 Materyal tasarlama, uygulama
14
2
28
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
2
8
16
 Sunum
1
6
6
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
6
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
6
6
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
188
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Yüksek lisans düzeyinde psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili temel kavram ve literatür bilgisi kazanır ve bu bilgilerin teorik olarak ilişkilerini analiz eder.X
2
Okul psikolojik danışmanlığı alanındaki literatürü inceleme, tanıma, değerlendirme ve izleme becerisi kazanır.X
3
Okul psikolojik danışmanlığı alanındaki güncel konular, sorunlar ve eğilimler hakkında bilgi sahibi olur.X
4
Okul psikolojik danışmanlığı alanındaki profesyonel etkinliklere katılma becerilerini geliştirirler.X
5
Psikolojik danışma oturumlarında belirli bir yaklaşıma göre danışanların problemlerini kavramsallaştırma, vaka formülasyonu, süreci yönetme ve raporlaştırmada kullanır.X
6
Farklı psikolojik danışma ortamları (eğitim, sağlık, endüstri vb.) ve farklı özelliklere sahip danışanlar üzerinde psikolojik danışma teknik ve becerilerini uygular (danışma vakası yönetimi, danışma vakası süreci ve sonuçlarını raporlaştırma).X
7
Grupla psikolojik danışmayla ilgili kuram, süreç, ilke ve teknikler hakkındaki bilgilerini farklı grupla psikolojik danışma ihtiyacı olan danışanlarla yapılan grupla psikolojik danışma süreçlerinde etkin bir şekilde kullanır.X
8
Meslek rehberliği ve danışmanlığı ile ilgili temel kavramları, kuramları bilir ve bunları farklı mesleki danışma ortamları ve farklı özelliklere sahip danışanlara uygular.X
9
Sosyal bilimler alanıyla ilgili araştırma ilke ve tekniklerini bilir, bunları alanıyla ilgili araştırma sürecinde uygular ve raporlaştırır.X
10
Bilimsel araştırma sürecinde kullanılacak veri toplama araçlarını bilimsel kriterlere uygun olarak geliştirir.X
11
Araştırmada kullanılan nitel ve nicel veri toplama yöntemlerini bilir, uygun veri toplama yöntemlerini araştırma sürecinde kullanarak nitel ve nicel veri analizlerini yaparak rapor etme beceri kazanır.X
12
Aile ve evlilik danışma kuramlarını birbirleriyle kıyaslayabilir, aile ve evlilik danışmanlığı yardım sürecinde uygun müdahale yöntemlerini seçer ve uygular.X
13
Okul psikolojik danışma ve rehberlik programı planlama, hazırlama/geliştirme, uygulama ve değerlendirme becerisi kazanır.X
14
PDR alanında ulusal ve uluslar arası akademik yayınları izler, inceler ve akademik çalışmalarda nasıl kullanacağını bilir.X
15
Yaşam boyu öğrenme anlayışına ve tutumuna sahip olarak PDR alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler.X