GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Eğitim Liderliği/1120165
Dersin Adı: Eğitim Liderliği
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Ferudun SEZGİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/ferudun
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ferudun@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Liderlik tanım, teori ve yaklaşımlarını açıklar.
Okul yöneticilerinin liderlik yeterlik ve standartlarını bilir.
Örgütler açısından liderliğin önemini kavrar.
Yönetici ve lider kavramlarını karşılaştırır.
Eğitim, öğretim ve müfredat liderliğini okul açısından tartışır.
Öğretim liderliği ile ilgili araştırma sonuçlarını inceler ve yorumlar.
Güncel liderlik yaklaşımlarını okul bağlamında analiz eder.


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Liderlik ve yönetim
2. Hafta  Liderlik kuram ve yaklaşımları
3. Hafta  Güncel liderlik kavram ve yaklaşımları
4. Hafta  Liderlik yeterlik ve standartları
5. Hafta  Kültürlerarası farklılaşma ve liderlik
6. Hafta  Liderlik kapasitesi
7. Hafta  Eğitim ve okul yönetiminde liderlik, güç ve etkileme
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Etkili okullar ve öğretim liderliği
10. Hafta  Okul yöneticilerinin liderlik rol ve davranışları
11. Hafta  Eğitim, öğretim ve müfredat liderliği araştırmaları
12. Hafta  Öğretim liderliğinin örgütsel çıktıları
13. Hafta  Lider öğretmenlerin yetiştirilmesi
14. Hafta  Öğretmen liderliği
15. Hafta  Türk Eğitim Sisteminde liderlik uygulamaları
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Adair, J. (2010). Etkili liderlik ve yönetim için 100 harika fikir (S. Uyan, Çev.). İstanbul: Babıali Kültür. Beycioğlu, K., & Pashiardis, P. (2014). Multidimensional perspectives on principhal leadership effectiveness. Hershey, PA: IGI Global. Busher, H. (2006). Understanding educational leadership: People, power and culture. Maidenhead: Open University. Caldwell, B. J. (2006). Re-imaging educational leadership. London: Sage. Çelik, V. (2012). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Akademi. Katzenmeyer, M., & Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak (S. Özdemir, Çev. Ed.). Ankara: Nobel. Lambert, L. (2003). Leadership capacity for lasting school improvement. Alexandria: ASCD. Mulford, W., Silins, H., & Leithwood, K. (2004). Educational leadership for organisational learning and improved student outcomes. Boston: Kluwer Academic. Reinhartz, J., & Beach, D. M. (2004). Educational leadership: Changing schools, changing roles. Boston: Pearson. Şişman, M. (2012). Öğretim liderliği. A
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım Soru-Yanıt Gösterme Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
2
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
10
2
20
 Sunu hazırlama
10
3
30
 Sunum
10
3
30
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
14
14
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
208
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
8.32
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Eğitim yönetimi, denetimi, liderliği ve eğitimde politika analizi ile ilgili temel kavramları tanımlar.X
2
Yönetim, örgüt, liderlik ve politika analizi model ve yaklaşımlarını eğitim ve okul yönetimi ile ilişkilendirir.X
3
Eğitim ve okul yönetiminin temel amaçları olan öğrencilerin öğrenmesini en üst düzeye çıkarma, okul çalışanlarının mesleki gelişimini en üst düzeyde gerçekleştirme ve olumlu bir okul ortamı ve kültürü oluşturma konularında üst düzeyde bilgi sahibi olur.X
4
Yönetim, örgüt ve liderlik kuramlarını tarihsel gelişimi içinde karşılaştırmalı olarak inceler.X
5
Eğitim yönetimi ile genel yönetim, ekonomi, siyaset, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ve diğer disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, kendi alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.X
6
Yönetim, örgüt ve liderliğe ilişkin model ve yaklaşımlardan yararlanarak eğitim sisteminin ve okulların mevcut durum ve sorunlarını irdeler.X
7
Alanında uzmanlık düzeyinde kazandığı kuramsal ve uygulamalı bilgilerden eğitimde ve eğitim yönetimi kapsamındaki çalışmalarda yararlanır.X
8
Alandaki ulusal/uluslararası bilimsel ve güncel gelişmeleri izleyerek bunları alandaki çalışmalarına ve araştırmalarına yansıtır.X
9
Alana ilişkin kuramsal/uygulamalı bilgi ve becerileri bireysel ve ekip çalışmalarında uygular.X
10
Alanda yönetim, örgüt ve liderlik kuram ve yaklaşımlarını dikkate alarak ulusal ve uluslararası düzeyde eğitim yönetimi kapsamındaki uygulamaları değerlendirir.X
11
Eğitim yönetimi araştırma, uygulama ve çalışmalarında sorumluluk alır.X
12
Yabancı bir dili, bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır.X
13
Dinamik bir alan olan eğitimin, etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir.X
14
Bilişim ve iletişim teknolojilerini, alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda ileri düzeyde kullanır.X
15
Alana yönelik çalışmalarda ulusal ve uluslararası bilimsel etik kurallarını dikkate alır.X