GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
AMBALAJ TASARIMI/EUT-120
Dersin Adı: AMBALAJ TASARIMI
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 2 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Ambalaj tasarlamada temel ilkeleri bilir.
Ambalaj tasarımı ve kullanıcı ilişkisini kurgulayabilir.
Ürüne yönelik hedef kitlenin özelliklerini göz önünde bulundurarak, beklentilerini belirleyebilir
Ambalaj için kurumsal kimliğini yansıtabilecek, rafta benzerlerinin içinden öne çıkabilecek yaratıcı bir biçim geliştirir.
Ambalaj ve malzeme ilişkisini kurarak uygun malzemeyi seçer.
Tasarladığı ambalaja en uygun baskı yöntemini seçer.
Tasarladığı ambalajın üç boyutlu maketini ve iki boyutlu açılımını yapar.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Ambalajın tarihsel süreci. Günümüz sanayi ve üretim ilişkileri açısından irdeleme. Ambalaj tasarımında klasik ve çağdaş-yenilikçi yaklaşımlar ve buna bağlı algı değişimleri süreci. Yeni tüketici tipolojisi hakkında tespitler. Terminolojik tanım ve terimler ile tanışma.
2. Hafta  Çeşitli boyut ve biçimlerde ambalaj örneklemeleri. Karton,cam, metal ve flexsıble malzeme özelliklerini tanımak, davranış yapılarını kavramak, sınıflandırmak. Satış ambalajı, taşıma ambalajı ve depolama ambalajı konseptlerini kavrama ve lojistik, saklama ve tüketim koşullarını inceleme.
3. Hafta  Ambalaj tasarımında yaratıcı unsurları öğrenme. Marka değeri, hedef kitle, demografik yapı ve maliyet unsurlarını kavramak. Ambalaja fonksiyonel ve ergonomik buluşlar konumlama, yazı, renk ve görsel efektlerin önemini kavrama. Ambalajda ‘Sürdürülebilir Performans’ kriterlerini tanıma.
4. Hafta  Ambalaj üzerinde bulunması gereken bilgilerin, sembollerin, yasal zorunlulukların, kodeks izinlerinin ve piktogramların tanınması. Her ambalaj için geçerli ortak sorular ve cevapları. Değişken koşullar, sektörel dağılımları, geri dönüşüm süreçleri ve çevre değerleri açısından incelenmesi. Rekabet un
5. Hafta  Ambalaj üretim teknikleri ve makine parkurlarını tanıma, üretim terminolojisini kavrama. Offset, flexo, tifdruck ve metal ambalaj yapım videolarının izlenmesi. Mücellit işlemleri ve diğer proseslerin kavranması. İnjeksiyon, bıçak izi ve extrüzyon işlemlerinin incelenmesi. Üretim planlaması yapabilme
6. Hafta  Bir ambalaj tasarımı öncesi brief alabilme ve soru oluşturabilmeyi öğrenmek. Müşteri beklentileri, pazar payı, piyasa riskleri ve kırmızı çizgileri kavramak. Tüketicinin izleme, yönelme ve satın alma eğilimlerini analiz etme. Tasarım teklifi verebilme. Atölye Projesi başlangıcı, proje kriterlerini t
7. Hafta  Bir ambalaj tasarımı öncesi brief alabilme ve soru oluşturabilmeyi öğrenmek. Müşteri beklentileri, pazar payı, piyasa riskleri ve kırmızı çizgileri kavramak. Tüketicinin izleme, yönelme ve satın alma eğilimlerini analiz etme. Tasarım teklifi verebilme. Atölye Projesi başlangıcı, proje kriterlerini t
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Ambalajın pazarlanabilir ve satılabilir donanımları. Marka nedir ve marka-ambalaj ilişkilerini kavramak. Satınalma sonrası ambalajın kullanım sürecindeki serüveni, geri bildirimlerin incelenmesi ve iyileştirilmiş performansın oluşturma ve modifikasyon.
10. Hafta  Ambalajda proaktivite, tutundurma, sitümülasyon ve itici reaksiyonların kavranması. Sektörel terimleri geliştirme. ‘Ambalaj Psikolojisi’ kavramı ile tanışma
11. Hafta  Grafik tasarım disiplininin ambalaj tasarımı ile bütünleşik unsurlarını kavrama. Logotype, font ve görsel ihtiyaçları hazırlayabilme ve konumlama. Tekli, çoklu ve dizin performanslarını kavrama, redaksiyonlarını yapabilme.
12. Hafta  Ambalajda ‘Veri Madenciliği’ kavramı ile tanışma; tüketici, market müdürü, reyon sorumlusu, iş veren, lojistik personelleri, toptancılar ve saha operatörlerinin algıları, tecrübeleri, beklentileri ve cevaplarının kavranması. Veri harmanlama, raporlama ve pratik sonuçlar çıkarabilme bilincini kazanma
13. Hafta  Atölye projesinde örnekleme-maket yapım etabına geçiş. Malzeme üzerinde çalışmalara başlanması
14. Hafta  Malzeme üzerinde çalışmalara devam edilmesi
15. Hafta  Uluslarası Ambalaj tasarımcılarını, stilleri ve örnekleri tanıma. Sınıf içinde Türkiye ve Dünya’da yer alan yarışma, seminer, bianel vb konularda teşvik, örnekleri izleme ve fikir paylaşımlarına dönük diyalog .
16. Hafta  final sınavı
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
15
 Pratik
1
15
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
3
3
9
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
3
9
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
3
9
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
69
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2.76
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tasarım - Sanat bilgilerini uygulamada temel mühendislik bilgilerini kullanır.X
2
Güncel teknolojileri kullanarak sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere çözümler üretir.X
3
Mevcut bilgi ve uygulama tecrübelerini alanındaki güncel yeniliklerle geliştirir.X
4
İki ya da üç boyutlu düşünebilme yetkinliğine sahiptir.X
5
Teknik resimin temel yeterliliklerini kullanarak teknik iletişim kurar.X
6
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği ve bunu gerçekleştirebilme yetkinliğine sahiptir.X
7
Bir tasarım ürünü ve projesini bireysel ya da bir takımın parçası olarak gerçekleştirme yetkinliğine sahiptir.X
8
Endüstriyel ürün tasarlama süreçlerini yürütebilir.X
9
Mühendislik uygulaması için gerekli olan modern teknik araç ve gereçleri ek teknik eğitim alarak kullanır..X
10
Düşünme, üretme ve sunum süreçlerinde güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.X
11
Düşüncelerini İngilizce yazılı ve sözlü ifade eder.X
12
Fikri ve Sinai haklar konusunda yetkinliğe sahiptir.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Öğr.Gör.Dr.Güven MERAL )
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/guvenmeral)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (guvenmeral@gazi.edu.tr)