GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI VIII/SEB404
Dersin Adı: TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI VIII
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 8 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Emrah Hatipoğlu
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.emrahhatipoglu.com
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  emrahhatipoglu@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Gelenekli anlayışta perde, makam ve seyir anlayışı ve günümüz nazariyat anlayışına göre kıyaslamaları yapabilir.
Gelenekten günümüze makam değişimleri hakkında bilgi sahibi olur.







 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Dersin önceki dönemlerini başarmış olmalıdır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Gelenekten günümüze, Hüzzam/Hüzzâm-ı Kadim/Hüzzam-ı Rumi, Suznak, Zengüleli Suznak, Sebzender-i sebz-i cedid, Hicazkar makamlarının anlatılması.
2. Hafta  Gelenekten günümüze, Nihavend, Nihavend-i Kebir, Neveser, Şedd-i Araban, Tarz-ı Cihan makamlarının anlatılması.
3. Hafta  Gelenekten günümüze, Dilküşa, Maveraü'n nehr, Zevk u Tarab, Sultani Isfahan makamlarının anlatılması.
4. Hafta  Gelenekten günümüze, Acem-Aşiran, Ferahfeza, Sultani Yegâh, Anberefşan, Tarz-ı Cedid makamlarının anlatılması.
5. Hafta  Gelenekten günümüze, Dilkeşide, Şivenüma, Şevk u Tarab, Şevkefza, Tarz-ı Nevîn makamlarının anlatılması.
6. Hafta  Gelenekten günümüze, Dügâh, Beste-Isfahan, Rahatfeza, Dilkeşhaveran makamlarının anlatılması.
7. Hafta  Gelenekten günümüze, Sultani Irak, Rahatü'l ervah, Hüzzam-ı Cedid, Bestenigâr makamlarının anlatılması.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Gelenekten günümüze, Ruy-i Irak, Evcara, Revnaknüma makamlarının anlatılması.
10. Hafta  Gelenekten günümüze, Arazbar, Vech-i Arazbar, Arazbar-Buselik makamlarının anlatılması.
11. Hafta  Gelenekten günümüze, Şevkaver, Kürdili Hicazkâr makamlarının anlatılması.
12. Hafta  Genel Tekrar ve Makam Kıyaslamaları
13. Hafta  Genel Tekrar ve Makam Kıyaslamaları
14. Hafta  Genel Tekrar ve Makam Kıyaslamaları
15. Hafta  Genel Tekrar ve Makam Kıyaslamaları
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  AREL, Hüseyin Sâdeddin, Türk Mûsıkîsı Nazariyatı Dersleri, Haz: Onur Akdoğu, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1993 ARISOY, Mithat, Seydî'nin El-Matla İsimli Eseri Üzerine Bir Çalışma, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, MÜSBE, İstanbul 1988 AYVERDİ, İlhan, Misalli Büyük Türkçe Sözlük, 3. Baskı, Kubbealtı Yayınları, İstanbul 2008 CEVHER, M. Hakan, Rehber-i Mûsıkî, Tanbûrî Cemil Bey, EÜDTMK Yayınları, No:9, İzmir 1993 ÇAKIR, Ahmet, Alişâh B. Hacı Büke (?-1500)’nin Mukaddimetü’l-Usul Adlı Eseri, Basılmamış Doktora Tezi, MÜSBE, İstanbul 1999 ÇELİK, Binnaz Başar, Hızır bin Abdullâh’ın Kitâbü’l-edvâr’ı ve Makâmların İncelenmesi, Basılmamış Doktora Tezi, MÜSBE, İstanbul 2001 DALOĞLU, Yavuz, Yazarı Bilinmeyen Bir Mûsıkî Risâlesinden Alınan Perdeler ve Makâmlar, Basılmamış Doktora Tezi, DEÜSBE, İzmir 1993 ELÇİN, Şükrü, Prof., Ali Ufki : Hayatı, Eserleri ve Mecmua-i Saz ü Söz
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Türk Müziği Repertuvarı
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
100
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
14
2
28
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
4
8
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
96
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.84
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk müziğini tarihi yönü ile kavrar,X
2
İcracı olarak yetişir
3
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri; makam, ezgi ve güfte özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
4
Eserleri; usûl özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
5
Eserleri tür ve biçim özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
6
Eserleri; teknik ve estetik özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.
7
Alanında topluluk çalıştırabilir, eğitebilir.
8
Uzmanlık alanında ders verebilir.
9
Müziğin fiziksel oluşumuyla ilgili bilgi sahibidir.
10
Türk Müziği kuramını kavramıştır.X
11
Seslendirmek istediği eseri deşifre edebilir.
12
Yazılı kaydı bulunmayan veya belli bir ekole bağlı olarak yazmak istediği eserleri bilgisayar ortamında notaya alabilir.
13
Türlerine bağlı olarak eserleri en doğru şekilde telaffuz eder.
14
İcrâ etmek istediği eserlere, çalgısıyla eşlik edebilir.
15
Türk Müziği kültürüne hakimdir.
16
Türk Müziği aralıklarını kavramıştır ve eserleri perde hassasiyeti ile icrâ eder.X
17
Batı Müziği kuramı hakkında bilgi sahibidir.
18
Divan şiiriyle yazılmış güfteleri anlayabilir ve günümüz Türkçesine çevirebilir.
19
Profesyonel ve amatör stüdyolarda kayıt yapabilir ve işleyebilir.
20
Alanında makam, usûl, biçim ve yöre özelliklerine göre beste yapabilir.