GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI I/SEB103
Dersin Adı: TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI I
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Öğr. Gör. Serkan GÜNALÇİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/sgunalcin
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  serkangunalcin@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk Müziği'nde aralık kavramını bilir.
Türk Müziğin'de perde kavramını bilir.
Türk Müziği'nde dizi dörtlü,dizi beşli ve makam dizilerinin oluşturulması hakkında bilgi sahibi olur
Türk müziği ses sistemleri üzerine genel bilgi sahibi olur.
Türk Müziği'nde makam kavramını ve unsurlarını bilir.
Arel Ezgi Uzdilek ses sistemi hakkında bilgi sahibi olur.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Ses ve aralık kavramlarının anlatımı ve Türk Müziğinde kullanılan aralıkların açıklanması.
2. Hafta  Perde kavramını açıklanması.
3. Hafta  Dizi dörtlü, dizi beşli ve makam dizisi kavramlarının anlatımı.
4. Hafta  Türk Müziğinde kullanılan farklı ses sistemlerindeki perde ve aralık açıklamalarının değişimi açısından örneklendirilmesi.
5. Hafta  Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde aralık,perdedörlü ve beşli dizi,makam dizisi ve perde kavramlarının anlatımı.
6. Hafta  Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde aralık,dörlü ve beşli dizi,makam dizisi ve perde kavramlarının anlatımı.
7. Hafta  Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde aralık,dörlü ve beşli dizi,makam dizisi ve perde kavramlarının anlatımı.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde makam kavramı ve makam sınıflandırılmasının açıklanması.
10. Hafta  Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde makam kavramı ve makam sınıflandırılmasının açıklanması.
11. Hafta  Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde makam kavramı ve makam sınıflandırılmasının açıklanması.
12. Hafta  Makam kavramının makamsal seyir kavramıyla ilişkilendirilerek açıklanması.
13. Hafta  Rast Makamının anlatımı.
14. Hafta  Rast Makamında makam uygulaması çalışmaları
15. Hafta  Rast Makamında makam uygulaması çalışmaları
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Arel Hüseyin Sadettin, Türk Mûsikîsi Nazariyatı Dersleri, Hüsnütabîat Matbaası, İstanbul 1968. 2. Ezgi Suphi, Nazarî ve Amelî Türk Mûsikîsi, C.1-V, Milli Mecmua Matbaası, İstanbul 1933 3. Kantemiroğlu Dimitri, Kitâbü’l-ilmü’l-Mûsikî alâ Vechi’l-Hurûfat, Tıpkı basım, çev: Yalçın Tura, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2001. 4.Karadeniz Ekrem, Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları, İş Bankası Yay., Ankara 1983. 5. Kutluğ Yakup Fikret, Türk Mûsikîsinde Makamlar, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2000. 6. Özkan İsmail Hakkı, Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usûlleri, Ötüken Yay., İstanbul 2006. 8. Yahya Kaçar Gülçin, Türk Musikisi Rehberi, Maya Akademi yay.2012, Ankara
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
14
2
28
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
4
2
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
4
2
8
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
100
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk müziğini tarihi yönü ile kavrar,
2
İcracı olarak yetişirX
3
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri; makam, ezgi ve güfte özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
4
Eserleri; usûl özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
5
Eserleri tür ve biçim özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
6
Eserleri; teknik ve estetik özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
7
Alanında topluluk çalıştırabilir, eğitebilir.X
8
Uzmanlık alanında ders verebilir.X
9
Müziğin fiziksel oluşumuyla ilgili bilgi sahibidir.
10
Türk Müziği kuramını kavramıştır.X
11
Seslendirmek istediği eseri deşifre edebilir.X
12
Yazılı kaydı bulunmayan veya belli bir ekole bağlı olarak yazmak istediği eserleri bilgisayar ortamında notaya alabilir.
13
Türlerine bağlı olarak eserleri en doğru şekilde telaffuz eder.X
14
İcrâ etmek istediği eserlere, çalgısıyla eşlik edebilir.X
15
Türk Müziği kültürüne hakimdir.X
16
Türk Müziği aralıklarını kavramıştır ve eserleri perde hassasiyeti ile icrâ eder.X
17
Batı Müziği kuramı hakkında bilgi sahibidir.X
18
Divan şiiriyle yazılmış güfteleri anlayabilir ve günümüz Türkçesine çevirebilir.
19
Profesyonel ve amatör stüdyolarda kayıt yapabilir ve işleyebilir.
20
Alanında makam, usûl, biçim ve yöre özelliklerine göre beste yapabilir.X