GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GÜFTE İNCELEMELERİ II/ÇEB 306
Dersin Adı: GÜFTE İNCELEMELERİ II
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 2
Dersin Yarıyılı: 6 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Hülya KASAPOĞLU ÇENGEL
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/hcengel
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   hcengel2001@yahoo.com, hcengel@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Güftelerin dil özelliklerini kavrama.
Güftelerin cümle yapılarını kavrama
Güftelerin anlam tabakalarını yorumlayabilme.
Güfte-devir ilişkilerini yorumlayabilme.
Güfte-beste arasındaki ilişkiler hakkında yorumlamada bulunabilme.
Güfte sâhibinin özel ve geleneksel dünyâsını yorumlayabilme
Güftelerin bağlı bulundukları geleneği tanıma.
Güfteleri ahenk unsurları açısından inceleme

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Türk şiiri ve edebiyatına ait temel bilgiler
2. Hafta  Hece ve serbest vezin hakkında genel bilgiler
3. Hafta  Aruz vezni ve diğer ahenk unsurları hakkında genel bilgiler.
4. Hafta  Yahya Kemal'in "Rindlerin Akşamı" şiirinin tahlili
5. Hafta  Yahya Kemal'in "Aheste çek kürekleri" şiirinin tahlili
6. Hafta  Yahya Kemal'in "Sessiz Gemi" şiirinin tahlili
7. Hafta  Mehmet Akif Ersoy'un "Ezelden aşinanım ezelden hem-zebanımsın" şiirinin tahlili
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Şeyh Galip'in "Yine Zevrak-ı Derunum Kırılıp Kenare Düştü" şiirinin tahlili
10. Hafta  Nedim'in "Gidelim serv-i revanim yürü Sa’d-âbâd’a" şiirinin tahlili
11. Hafta   Fuzuli'nin "Beni candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı?" şiirinin tahlili
12. Hafta  Baki'nin "Hattım hisabın bil dedin gavgalara saldın beni" şiirinin tahlili
13. Hafta  Necati'nin "Beni ağlan beni kim üstüme gelmez ölicek" şiirinin tahlili
14. Hafta  Genel değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  TANRIKORUR, Cinuçen; Müzik, Kültür ve Dil, İstanbul, Dergah Yayınları, 2009. DİLÇİN, Cem; Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2009. ÜNGÖR, Ethem Ruhi; Türk Musikisi Güfteler Antolojisi, Eren Yayıncılık, 1981. Erdemir, Avni; Anadolu Sahası Musikişinas Divan Şairleri, TÜSAV Yayınları, Ankara, 1999.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
   Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
50
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
1
14
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
14
1
14
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
1
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
1
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
62
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2.48
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
2
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk müziğini tarihi yönü ile kavrar.X
2
İcracı olarak yetişirX
3
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri, makam ve ezgi, özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
4
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri, usul özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
5
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri form özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
6
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri teknik ve estetik, özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
7
Alanında topluluk çalıştırabilir eğitebilir.X
8
Uzmanlık alanında ders verebilir.X
9
Sesin ve Müziğin fiziksel oluşumuyla ilgili bilgi sahibidir.
10
Türk müziği kuramını kavramıştır.
11
Seslendirmek istediği eseri deşifre edebilir.X
12
Yazılı kaydı bulunmayan veya belli bir ekole bağlı olarak yazmak istediği eserleri bilgisayar ortamında notaya alabilir.
13
Türlerine bağlı olarak eserleri en doğru şekilde telaffuz eder.X
14
Sesi ile icrâ etmek istediği eserlere, çalgısıyla eşlik edebilir.
15
Türk Müziği kültürüne hakimdir.X
16
Türk Müziği aralıklarını kavramıştır ve eserleri perde hassasiyeti ile icrâ eder.
17
Batı Müziği kuramı hakkında bilgi sahibidir.
18
Divan şiiriyle yazılmış güfteleri anlayabilir ve günümüz Türkçesine çevirebilir.X
19
Profesyonel ve amatör stüdyolarda kayıt yapabilir ve işleyebilir.
20
Alanında makam, usûl, biçim ve yöre özelliklerine göre beste yapabilir.