GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI II/ÇEB104
Dersin Adı: TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI II
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Gülçin YAHYA KAÇAR
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr/~gulcin,
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  gulcin@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk Müziğindeki şed makamları bilir.
Şed makamlarla ilgili repertuar sahibi olur.
Birleşik makamlardan Dügâh perdesinde karar eden makamları bilir.
Birleşik makamlardan ortak diziye sahip olanları bilir.
Hüseyni, Tahir, Muhayyer,Neva, Gülizâr, Gerdaniye, Hisar makamlarındaki benzer ve farklı özellikleri bilir.
Hüseyni, Tahir, Muhayyer,Neva, Gülizâr, Gerdaniye, Hisar makamlarındaki çeşnileri bulur.
Hüseyni, Tahir, Muhayyer,Neva, Gülizâr, Gerdaniye, Hisar makamlarında seyir örneği yazabilir.
Hüseyni, Tahir, Muhayyer,Neva, Gülizâr, Gerdaniye, Hisar makamlarını nota üzerinde ayırt edebilir.
Acem, Isfahan, Bayatî, Uşşak makamlarındaki benzer ve farklı özellikleri bilir.
Acem, Isfahan, Bayatî, Uşşak makamlarında çeşnileri bulur,seyir örneği yazabilir.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  ön koşullu derstir. Dersten başarısız olan bir sonraki dönem dersini alamaz.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  A-E-U Nazariyatına göre Şed Makamlar.Şed Makamların sınıflandırmasındaki çeşitli hususlar.
2. Hafta  Şed Makamların farklı perdelere transpozisyonları.
3. Hafta  Şed Makamlara ait örnek eserler üzerinde seyir ve çeşni çalışmaları.
4. Hafta  A-E-U Nazariyatına göre Birleşik Makamlar ve özellikleri.
5. Hafta  Dügâh perdesinde karar veren, ortak diziye sahip Hüseynî, Tâhir, Muhayyer, Nevâ, Gülizâr, Gerdâniye, Hisâr Makamları dizileri ve özellikleri.
6. Hafta  Hüseynî, Tâhir, Muhayyer, Nevâ, Gülizâr, Gerdâniye, Hisâr Makamları seyir özellikleri ve çeşnileri
7. Hafta  Hüseynî, Tâhir, Muhayyer, Nevâ, Gülizâr, Gerdâniye, Hisâr Makamlarında örnek eserlerin seyir, çeşni ve geçki açısından tahlilleri.
8. Hafta  Vize Haftası
9. Hafta  Dügâh perdesinde karar veren, ortak diziye sahip Acem, Isfahan, Bayati, Uşşak Makamları dizileri ve özellikleri.
10. Hafta  Acem, Isfahan Makamları seyir özellikleri ve çeşnileri.
11. Hafta  Acem, Isfahan Makamlarında örnek eserlerin seyir, çeşni ve geçki açısından tahlilleri.
12. Hafta  Bayati, Uşşak Makamları seyir özellikleri ve çeşnileri.
13. Hafta  Bayati, Uşşak Makamlarında örnek eserlerin seyir, çeşni ve geçki açısından tahlilleri.
14. Hafta  Acem, Isfahan, Bayati, Uşşak Makamlarında seyir ve çeşni özelliklerine yönelik yazılı çalışmalar.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Arel Hüseyin Sadettin, Türk Mûsikîsi Nazariyatı Dersleri, Hüsnütabîat Matbaası, İstanbul 1968. 2. Ezgi Suphi, Nazarî ve Amelî Türk Mûsikîsi, C.1-V, Milli Mecmua Matbaası, İstanbul 1933 3. Kantemiroğlu Dimitri, Kitâbü’l-ilmü’l-Mûsikî alâ Vechi’l-Hurûfat, Tıpkı basım, çev: Yalçın Tura, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2001. 4.Karadeniz Ekrem, Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları, İş Bankası Yay., Ankara 1983. 5. Kutluğ Yakup Fikret, Türk Mûsikîsinde Makamlar, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2000. 6. Özkan İsmail Hakkı, Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usûlleri, Ötüken Yay., İstanbul 2006. 8. Yahya Kaçar Gülçin, Türk Musikisi Rehberi, Maya Akademi yay.2012, Ankara
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
14
2
28
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
4
2
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
4
2
8
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
100
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk müziğini tarihi yönü ile kavrar.
2
İcracı olarak yetişir
3
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri, makam ve ezgi, özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
4
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri, usul özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
5
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri form özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
6
Türk Müziği repertuvarı zenginleşir ve eserleri teknik ve estetik, özellikleriyle ele alarak inceleyebilir.X
7
Alanında topluluk çalıştırabilir eğitebilir.X
8
Uzmanlık alanında ders verebilir.X
9
Sesin ve Müziğin fiziksel oluşumuyla ilgili bilgi sahibidir.
10
Türk müziği kuramını kavramıştır.X
11
Seslendirmek istediği eseri deşifre edebilir.X
12
Yazılı kaydı bulunmayan veya belli bir ekole bağlı olarak yazmak istediği eserleri bilgisayar ortamında notaya alabilir.
13
Türlerine bağlı olarak eserleri en doğru şekilde telaffuz eder.
14
Sesi ile icrâ etmek istediği eserlere, çalgısıyla eşlik edebilir.X
15
Türk Müziği kültürüne hakimdir.
16
Türk Müziği aralıklarını kavramıştır ve eserleri perde hassasiyeti ile icrâ eder.X
17
Batı Müziği kuramı hakkında bilgi sahibidir.X
18
Divan şiiriyle yazılmış güfteleri anlayabilir ve günümüz Türkçesine çevirebilir.
19
Profesyonel ve amatör stüdyolarda kayıt yapabilir ve işleyebilir.
20
Alanında makam, usûl, biçim ve yöre özelliklerine göre beste yapabilir.X