GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OSMANLI EDEBİYATI VE GELENEK/THB 315
Dersin Adı: OSMANLI EDEBİYATI VE GELENEK
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Neslihan İ. KOÇ KESKİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/neslihank/academic
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  neslihank@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halk bilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemele
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halk bilimi alanında yeni modeller geliştirirl
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk halk bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşırlar.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tabiat, Kur’ân, hadisler, tasavvuf, Firdevsî’nin Şeh-nâme’si, mitoloji, Osmanlı toplum hayatı vb. Osmanlı edebiyat geleneğinin kaynakları hakkında bil
2. Hafta  Osmanlı şiirinde yeniden yorumlanan tabiat. Nesip bölümleri bahâriye, sayfiye, hazâniye veya şitâiye olan kasidelerden örnek beyitlerin yorumlanması
3. Hafta  Osmanlı şiirinde adı geçen mitolojik kuşlar
4. Hafta  Minyatürlerle Osmanlı İslam Mitologyası
5. Hafta  Osmanlı şiirinde adı anılan peygamberler ve mucizeleri
6. Hafta  Kaside geleneği içerisinde Firdevsî’nin Şeh-nâme’si ve Yunanî şahsiyetler
7. Hafta  Ahmet Hamdi Tanpınar’ın saray istiaresi bağlamında Osmanlı sosyal yapılanmasının divanlara yansıması. Claes Ralamb ve Peter Mundy Kıyafet Albümlerinde
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Divanlara yansıyan Osmanlı toplumunun gelenek, inanış, davranış ve uygulamalarıyla ilgili beyitlerin yorumlanması
10. Hafta  Osmanlı eğlence kültürünün edebiyata yansımaları. 1582 ve 1720 şenliklerini anlatan sûr-nâmelerden örnek metinler ve minyatürler
11. Hafta  Osmanlı mutfak ve giyim-kuşam kültürünün divanlardaki izleri. Konuyla ilgili örnek beyitlerin yorumlanması
12. Hafta  Divanlarda söz konusu edilen hastalıklar ve geleneksel tedavi yöntemleri.
13. Hafta  Divanlarda söz konusu edilen suçlar ve cezalandırma yöntemleri
14. Hafta  Osmanlı şiirinde adı geçen yerleşim merkezleri. Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nin önemi
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  AND, Metin; Minyatürlerle Osmanlı İslam Mitologyası, İstanbul 2007. ARAZ, Nezihe; “Osmanlı Mutfağı-ünlü üç mutfaktan biri-”, Hünkâr Beğendi 700 Yıllık Osmanlı Mutfak Kültürü, Ankara 2000, s.7-19. ARSLAN, Mehmet; Türk Edebiyatında Manzum Surnameler (Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri), Ankara 1999. ATASOY, Nurhan; 1582 Surname-i Hümayun Düğün Kitabı, İstanbul 1997. ATASOY, Nurhan vd.; İpek Osmanlı Dokuma Sanatı, İstanbul 2001. AYLAR, Selçuk; “Divan Şiirinde Sosyal Hayatın İzlerine Dair Birkaç Örnek”, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Haz. Mehmet Kalpaklı, İstanbul 1999, s. 459-466. BATİSLAM, Dilek; Divan Şiirinin Mitolojik Kuşları Hümâ, Ankâ, Simurg, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi l, İstanbul 2002, 185-208 ÇAVUŞOĞLU, Mehmed; Divanlar Arasında, Ankara 1998. DİLÇİN, Cem; "Türk Kültürü Kaynağı Olarak Divan Şiiri", Türk Dili, S. 571, Ankara, Temmuz 1999: 618-626. Evliya Çelebi b. Derviş Mehmed Zıllî; Evliya Çelebi Seyahatnâmesi Topkapı Sarayı Bağdat 304 Yazmasının Tr
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
5
5
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
5
5
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
7
7
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
98
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.92
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
2
Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
3
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
4
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
5
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.X
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
11
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.
12
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.