GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
AĞIZ ARAŞTIRMALARI/THB 408
Dersin Adı: AĞIZ ARAŞTIRMALARI
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 8 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Leyla KARAHAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/karahan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  leylakarahan@yahoo.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dil, lehçe, şive, ağız terimleri; diyalektoloji biliminin temel ilkeleri
2. Hafta  Ağızların meydana gelişi
3. Hafta  Türkiye Türkçesi ağızları üzerinde yapılan çalışmalar
4. Hafta  Derleme ve ilkeleri; derlemede karşılaşılan sorunlar
5. Hafta  Kaynak kişi ve yöntem meselesi
6. Hafta  Derleme konuları
7. Hafta  Derlenen metinlerin transkribe edilmesi ve incelenmesi
8. Hafta  Ağız grupları
9. Hafta  Sınav
10. Hafta  Ağız sözlükçülüğü
11. Hafta  Ağız atlasları
12. Hafta  Ağız araştırmaları alanında yapılması gereken çalışmalar
13. Hafta  Ağız araştırmalarında sorunlar
14. Hafta  Önemli ağız çalışmaları
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Gülensoy, Tuncer, Türkiye Türkçesi Ağzıları Bibliyoğrafyası, Ankara, 2002. 2.Karahan, Leylâ, Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK, Ankara, 1996. 3.Karahan, Leylâ, “Ağız Araştırmalarında Sorunlar”, Türkçenin Ağızları, Çalıştay Bildirileri, 12-13 Ekim 1998, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, s. 21-26., 4..Karahan, Leylâ, “Ağız Araştırmaları Alanında Yapılması Gereken Çalışmalar”, Türk Dili, Dil ve Edebiyat Dergisi, Ekim, 1997, C. 1997/II, S. 550, s.291-297. 5. Demir, Nurettin Demir, Ağız Terimi Üzerine”, Türkbilig, S. 2002/4,s. 105-116 6.. Nurettin Demir.(1998), Araştırmalarında Kaynak Kişi Meselesi”. Dursun Yıldırım Armağanı, Ankara, s.171-180. 7. Ercilasun, Ahmet Bican, Kars İli Ağızları, Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1983. 8.Korkmaz, Zeynep, Nevşehir ve Yöresi Ağızları, TDK, Ankara 1963. 9. Gemalmaz, Efrasiyap Ağız Bilimi Araştırmaları Üzerine Genellemeler, TKA Halil Fikret Alasya Armağanı, Ankara 1988. 10. Gülsevin, Gürer, Yaşayan ve Tarihi Türkiye Türkçesi
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
3
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
1
6
6
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
6
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
8
8
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
115
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
4
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
5
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
10
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
11
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.
12
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.