GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
FESTİVALLER VE ŞÖLENLER/THB 303
Dersin Adı: FESTİVALLER VE ŞÖLENLER
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Pervin ERGUN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/pervinergun
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  pervinergun@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halk bilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halk bilimi alanında yeni modeller geliştirir.
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halk Bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Festival, şenlik, bayram, şölen kavramlarının tanımı; etimolojisi; özellikleri; festival, bayram ve şölenler hangi inanç ve düşünceden doğmuştur?
2. Hafta  Amaç; içerik; işlevleri; genel bir yaklaşımla tasnifi; yapıları
3. Hafta  Festivallerin, şenliklerin gelenek, görenek, inanç, el sanatları, müzik, sanat, mimari… vb. bağlamında katkıları
4. Hafta  Eski Türklerde festivaller ve bayramlar
5. Hafta  Eskiden ve günümüzde geleneksel kutlamalar
6. Hafta  Yurt dışında yapılan festivaller ile ülkemizde yapılan festivaller arasında mukayeseli bir değerlendirme
7. Hafta  Festivaller ve şölenler üzerine bilimsel çalışma yapma ve halk bilimi kuram ve yöntemlerine göre inceleme
8. Hafta  Festivaller ve şölenler ile ilgili sunum, poster, bildiri hazırlama
9. Hafta  İlk sekiz haftada verilen bilgiler ışığında öğrencilerimizin saha araştırması sonucunda derledikleri kutlama, tören, şölen, festivaller hakkındaki sun
10. Hafta  İlk sekiz haftada verilen bilgiler ışığında öğrencilerimizin saha araştırması sonucunda derledikleri kutlama, tören, şölen, festivaller hakkındaki sun
11. Hafta  İlk sekiz haftada verilen bilgiler ışığında öğrencilerimizin saha araştırması sonucunda derledikleri kutlama, tören, şölen, festivaller hakkındaki sun
12. Hafta  İlk sekiz haftada verilen bilgiler ışığında öğrencilerimizin saha araştırması sonucunda derledikleri kutlama, tören, şölen, festivaller hakkındaki sun
13. Hafta  İlk sekiz haftada verilen bilgiler ışığında öğrencilerimizin saha araştırması sonucunda derledikleri kutlama, tören, şölen, festivaller hakkındaki sun
14. Hafta  Genel değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. AKARPINAR Bahar “ Anadolu’da çok Tanrılı Dinler Döneminde Görülen Bereket Törenleri”, Türkbilig Türkoloji Araştırmaları 2000/1:s. 2. AND Metin, Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları, Ankara 1982; Dionisos ve Anadolu Köylüsü, İstanbul 1962 3. BARTHOLD V.V., Moğol istilasına kadar Türkistan, Haz. H. Dursun Yıldız, T.T.K Yayınları Ankara 1990 4. BAYTANREV S. A., Nevruz (Yeni Gün) (Kaynak ve Adetler), Tarih ve Etnografya Açısından Nevruz, Çev. Yıldız Pekcan, Sevinç Öztürk I. Baskı, Boğaziçi yay. Ankara 1993 5. BORATAV P. Naili, 100 soruda Türk Folkloru, İstanbul 1988 6. ÇAY Abdulhalûk, “Tarih Boyunca Türklerde Bayramlar, “ Türk Dünyası, yıl 5, s.12, Ankara 1997; Türk Ergenekon Bayramı Nevruz, Ankara 1991 7. EBERHARD Wolfram, Çin’in Şimal Komşuları, Çev. Nimet Uluğtuğ, Ankara 1942 8. GÖKALP Ziya, Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1974 9. GÜNGÖR Harun, Ön Asya Kültürlerinde Yeniden Doğuş 10. GÜVENÇ Bozkurt, İnsan ve Kültür 11. İNAN Abdülkadir, Makaleler ve İncelemeler 12. İZGİ Öz
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
10
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
4
4
 Sunu hazırlama
1
5
5
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
5
5
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
7
7
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
126
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
4
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
5
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.X
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
11
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.X
12
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.X