GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
KARŞILAŞTIRMALI TÜRK HALK BİLİMİ (ORTA ASYA)/THB 306
Dersin Adı: KARŞILAŞTIRMALI TÜRK HALK BİLİMİ (ORTA ASYA)
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 6 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Nezir TEMÜR
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://tomer.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetim-9134
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ilkoguz@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halk bilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemele
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halk bilimi alanında yeni modeller geliştirirl
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halk bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşırlar.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  u ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Orta Asya, Türkistan, Horasan, Semerkant, Urform, Arketip, Varyant, Versiyon, Eş Metin, Benzer Metin, Tip, Motif, İcracı, arkaik gibi terim ve kavraml
2. Hafta  Orta Asya kavramı, Orta Asya’nın kapsamı, Türk toplulukları, buradaki halk bilimi çalışmalarının tarihçesi.
3. Hafta  Türk Dünyası Destancılık Geleneği
4. Hafta  Kırgız, Kazak, Türkmenistan, Özbekistan, Uygur destanları ve destan icracıları ve icra ortamları
5. Hafta  Dede Korkut, Köroğlu destanlarının Türk destancılık geleneği içerisindeki yeri
6. Hafta  Nasrettin Hoca’nın (Ependi, Molla Nasreddin…) Anadolu ve Orta Asya coğrafyasındaki yeri ve önemi
7. Hafta  Orta Asya’da doğum ile ilgili gelenekler, inançlar ve ritüeller
8. Hafta  Orta Asya’da evlenme ile ilgili gelenekler, inançlar ve ritüeller
9. Hafta  Orta Asya’da ölüm ile ilgili gelenekler, inançlar ve ritüeller
10. Hafta  Orta Asya’da Nevruz, Hıdırellez, koç katımı gibi kutlamalar
11. Hafta  Orta Asya-Anadolu Arasındaki Önemli Bir Köprü:Türk Tasavvuf Edebiyatı ve Mutasavvıflar (Ahmet Yesevi, H. Bektaş Veli…)
12. Hafta  Seminer Sunumları
13. Hafta  Seminer Sunumları
14. Hafta  Seminer Sunum Değerlendirmeleri
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ÇOBANOĞLU Özkul. Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara 1999 KALAFAT Yaşar, Balkanlardan Uluğ Türkistan’a Türk Halk İnançları, Ankara 2002. OĞUZ Öcal, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Ankara 2000. 2001. OĞUZ Öcal- Metin Ekici- Nebi Özdemir vd. Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar1, Ankara 2003. OĞUZ Öcal- Gülin Öğüt Eker. Dünya Halkbilimi Çalışmaları Tarihi, Ankara 2003 REICHL Karl. Türk Boylarının Destanları, Ankara 2002. ROUX Jean Paul. Orta Asya Tarih ve Uygarlık, İstanbul.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
5
5
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
7
7
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
93
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.72
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
4
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
5
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.X
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.
11
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.
12
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.