GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
KARŞILAŞTIRMALI TÜRK HALK BİLİMİ (ORTADOĞU)/THB 307
Dersin Adı: KARŞILAŞTIRMALI TÜRK HALK BİLİMİ (ORTADOĞU)
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd.Doç.Dr. Dilek TÜRKYILMAZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/dturkyilmaz
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  dturkyilmaz74@hotmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halk bilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemele
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halk bilimi alanında yeni modeller geliştirirl
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halk bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşırlar.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Ortadoğu coğrafyası
2. Hafta  Irak Türkleri kimlerdir? Tarihleri ve yaşadıkları coğrafyanın kültürleri üzerindeki etkiler.
3. Hafta  Irak Türklerinin sözlü kültür ürünleri
4. Hafta  Irak Türklerinde inanışlar, geçiş törenleri ve bunlarla ilgili adet ve gelenekler, aile hayatı, beslenme ve giyim kuşam kültürü
5. Hafta  İran Türkleri? İran Türklerinin tarihi ve yaşadıkları coğrafya.
6. Hafta  İran Türklerinin sözlü kültür ürünleri
7. Hafta  Ara Sınav
8. Hafta  İran Türklerinde inanışlar, geçiş törenleri ve bunlarla ilgili adet ve gelenekler
9. Hafta  İran Türklerinde aile hayatı, beslenme ve giyim kuşam kültürü
10. Hafta  Suriye Türkleri kimlerdir? Suriye Türklerinin tarihi ve yaşadığı coğrafya.
11. Hafta  Suriye Türklerinin sözlü kültür ürünleri.
12. Hafta  Suriye Türklerinde inanışlar, geçiş törenleri ve bunlarla ilgili adet ve gelenekler
13. Hafta  Suriye Türklerinde aile hayatı, beslenme ve giyim kuşam kültürü.
14. Hafta  Final
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  AKGÜN Engin, Türk Dünyasında Din ve Gelenek Üzerine, İstanbul: Doğu Kütüphanesi 2008 ARI Tayyar, Geçmişten Günümüze Ortadoğu Siyaset, Savaş ve Diplomasi, İstanbul 2008 CLEVELAND L. William, Modern Ortadoğu Tarihi, İstanbul, 2008 KALAFAT Yaşar, Balkanlardan Uluğ Türkistana Türk Halk İnançları, Ankara 2007. LEWİS Bernard, Ortadoğu, İstanbul, 2007 OĞUZ M. Öcal, Tunuseli İncelemeleri, Ankara 2000 OĞUZ Öcal, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Ankara 2000. OĞUZ Öcal- Metin Ekici- Nebi Özdemir vd. Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar1, Ankara 2003. OĞUZ Öcal- Selcan Gürçayır, Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2, Ankara 2005. OĞUZ Öcal- Selcan Gürçayır vd., Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 3, Ankara 2009.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
   Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
5
5
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
5
5
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
90
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
4
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
5
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
11
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.
12
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.