GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
KARŞILAŞTIRMALI TÜRK HALK BİLİMİ (KAFKASLAR)/THB 210
Dersin Adı: KARŞILAŞTIRMALI TÜRK HALK BİLİMİ (KAFKASLAR)
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd.Doç.Dr. Dilek TÜRKYILMAZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/dturkyilmaz
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  dturkyilmaz74@hotmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halk bilimi alanında yeni modeller geliştirirl
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk halk bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşırlar.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Kafkasya neresidir? Kafkas halkları kimlerden oluşur?
2. Hafta  Karaçay Malkar Türkleri kimlerdir? Karaçay Malkar Türklerinin destanları, masalları.
3. Hafta  Karaçay Malkar Türklerinin atasözleri, bilmeceleri ve diğer sözlü kültür ürünleri.
4. Hafta  Karaçay Malkar Türklerinde inançlar, geçiş törenleriyle ilgili adet ve gelenekler, aile hayatı, beslenme kültürü, yemekleri, giyim kuşam kültürü.
5. Hafta  Kuzey Azerbaycan coğrafyası ve tarihi, Kuzey Azerbaycan Türklerinin sözlü kültür ürünleri; masalları, hikâyeleri, atasözleri, bilmeceleri.
6. Hafta  Kuzey Azerbaycan Türklerinde inançlar, geçiş törenleriyle ilgili adet ve gelenekler
7. Hafta  Arasınav
8. Hafta  Kuzey Azerbaycan Türklerinin aile hayatı, beslenme kültürü, yemekleri, giyim kuşam kültürü.
9. Hafta  Ahıska bölgesi neresidir? Ahıska Türkleri kimleridir? Ahıska Türklerinin sözlü kültür ürünleri; masalları, hikayeleri, atasözleri, bilmeceleri.
10. Hafta  Ahıska Türklerinde inançlar, geçiş törenleriyle ilgili adet ve gelenekler.
11. Hafta  Kumuk ve Nogay Türkleri kimlerdir? Kumuk ve Nogay Türklerinin sözlü kültür ürünleri, gelenekleri, inançları, giyim kuşam ve yemek kültürü.
12. Hafta  Karapapak Türkleri kimlerdir? Karapapak Türklerinin sözlü kültür ürünleri, gelenekleri, inançları, giyim kuşam ve yemek kültürü.
13. Hafta  Kafkas Türkmenleri kimlerdir? Kafkas Türkmenlerinin sözlü kültür ürünleri, gelenekleri, inançları, giyim kuşam ve yemek kültürü.
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  HAFIZ, Nimetullah. Kosova Türk Halk Edebiyatı Metinleri, Kosova Üniversitesi Priştine Felsefe Fakültesi Yayınları, Piriştine, 1985. HAFIZ, Nimetullah. Makedonya Türk Halk Edebiyatı Metinleri, Anadolu Sanat Yayınları, İstanbul, 1989. HAFIZ, Nimetullah. Bulgaristan Türk Halk Edebiyatı Metinleri I, Kültür Bakanlığı Halk Kültürü Araştırmaları Dairesi Yayınları, Ankara, 1990. KAÇAR, Burhan. “Anadolu Türk Halk Edebiyatı İle Bulgar Türk Halk Edebiyatının Benzerlikleri”, Bulgaristan Türk Folkloru, (Yay.Haz.: İrfan Ünver Nasrattınoğlu, Metin Turan), Kültür Bakanlığı, Ankara, 2001: 223-237. MOLLOVA, Mefkûre, Emel Emin. “Romanya ve Bulgaristan Tatarlarından Derlenen Bilmeceler”, Türk Kültürü Araştırmaları, Yıl XI-XII-XIII-XIV, Ankara, 1973-1975: 123-130. MANOV, Atanas. Gagauzlar (Hristiyan Türkler), (Çev.: Türker Aceroğlu), TTK Yayınları, Ankara, 2001. GÜNGÖR, Harun, Mustafa Argunşah. Gagauz Türkleri (Tarih-Dil-Folklor ve Halk Edebiyatı), Kültür Bakanlığı Yayınları, Atak Ofs.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
7
7
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
92
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.68
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
4
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
5
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.X
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
11
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.
12
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.