GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
KÜLTÜREL ANTROPOLOJİYE GİRİŞ/THB-109
Dersin Adı: KÜLTÜREL ANTROPOLOJİYE GİRİŞ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Öğr. Gör. Dr. Selcan GÜRÇAYIR TEKE
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/sgurcayir
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  sgurcayir@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halk bilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halk bilimi alanında yeni modeller geliştirirle
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halk bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşırlar.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Konuluk değerlendirilmesi, Antropolojiye genel bir giriş
2. Hafta  “İlkel”in bilimi mi?: Antropoloji nedir? Ne işe yarar? Diğer bilim dallarıyla ilişkisi.
3. Hafta  “Eyvah ‘ilkeller’ tükendi!”: Antropolojinin Tarihçesi.
4. Hafta  “Kuramlar ve Kuramcılar”: Evrimciler, Difüzyonistler, Fonksiyonalistler, Yapısalcılar.
5. Hafta  “Tanımlanamayan kavram”: Kültür ve Anlamları
6. Hafta  “Antropoloji ve Onun Alameti Farikası Katılarak Gözlem”: Antropolojide Alan Çalışması
7. Hafta  “Hem Ziyaret Hem Ticaret”: Kula : Ekonomi ve Takas
8. Hafta  “Cinselliğin Meşrulaştırılması”: Evlilik, Aile, Akrabalık
9. Hafta  “Oğlan babadan öğrenir sohbet gezmeyi,kız anadan öğrenir sofra düzmeyi”: Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet, Kültürlenme
10. Hafta  “Homo Ritüalis (Törenci insan)”: Din ve Ritüel
11. Hafta  “Yönetenler-Yönetilenler”: Politika ve Toplum
12. Hafta  “Homo Lingua (Konuşan, iletişim kuran, aktaran, anlaşan)”: Dil ve Sosyolinguistik
13. Hafta  “Yaptakçıdan Mühendise”: Küreselleşme ve Antropoloji
14. Hafta  “Krizantem ve Kılıç”: Uygulamalı Antropoloji
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Asad, Talal. Antropoloji ve Sömürgecilik. Ankara: Ütopya Yayınevi, 2008. Benedict, Ruth. Krizantem ve Kılıç. Ankara: İş Bankası Yayınları, 1965. Chagnon, Napoleon A., Yanomamö: Savaşa Doğanlar, İstanbul: Epsilon Yayınları, 2004. Conrad Phillip Kottak. Antropoloji İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış. Ankara: Ütopya Yayınevi, 2008. Güvenç, Bozkurt. İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1991. Haviland, William A., Herald E. L. Prins, Dana Walrath, Bunny Mcbride. Kültürel Antropoloji. Kaknüs Yayınları, 2008. Kümbetoğlu, Belkıs, Hande Birkalan Gedik. Gelenekten Geleceğe Antropoloji, İstanbul: Epsilon Yayıncılık, 2005. Malinowski, Bronislaw, Büyü, Bilim ve Din. Kabalcı Yayınevi, 2000. Malinowski, Bronislaw. Vahşilerin Cinsel Yaşamı Kuzeybatı Malenezya’da, Kabalcı Yayınevi, 1992. Mauss, Marcel. Sosyoloji ve Antropoloji. Ankara: Doğu-Batı Yayınları, 2005. Özbudun, Sibel-Balkı Şafak. Antropoloji: Kuramlar Kuramcılar, Ankara: Dipnot Yayınları, 2005. Saran, Nephan. Antropoloji. İstanbu
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
1
10
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
4
2
8
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
8
8
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
75
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Halkbilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.X
2
Halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.X
3
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
4
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
5
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
6
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.
9
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
10
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.
11
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.
12
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.