GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OSMANLI SARAY YAŞAMI VE KÜLTÜRÜ/SAN -449
Dersin Adı: OSMANLI SARAY YAŞAMI VE KÜLTÜRÜ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Sevay OKAY ATILGAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atilgans@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Osmanlı saray yaşamı ve kültürü üzerine tanım ve kavramları öğrenebilmeli,
Saray mimari ve süslemesini kavrayabilmeli,
Saray mobilyaları ve kullanılan eşyaları tanıyabilmeli,
Saray giyim-kuşamını öğrenebilmeli,
Osmanlı dönemi saray yaşamı ve kültürü, farklı kültürel çevrelerle etkileşimi ve sonraki dönemlere yansımaları hakkında bilgi sahibi olabilmeli.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  yüz yüze
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  yok
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  yok
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Osmanlı Dönemi’nde tarihi-kültürel çevrenin tanımlanması.
2. Hafta  Kültür tarihi açısından Osmanlı Dönemi’nde saray teşkilatı.
3. Hafta  Osmanlı Dönemi’nde geleneksel saray yaşamı ve kültürü
4. Hafta  Osmanlı Dönemi saray mobilyaları.
5. Hafta  Osmanlı Dönemi saray halı vb. tekstil ürünleri
6. Hafta  Osmanlı Dönemi saray tablo koleksiyonları.
7. Hafta  Osmanlı Dönemi saray saat ve müzik aletleri.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Osmanlı Dönemi saray sofra takımları (çini ve porselen). Osmanlı Dönemi saray kahve kültürü.
10. Hafta  Osmanlı Dönemi saray ısıtma, endüstri ve mutfak araçları.
11. Hafta  Osmanlı Dönemi saray hamam kültürü.
12. Hafta  Osmanlı Dönemi saray iç mekan aydınlatma objeleri.
13. Hafta  Osmanlı Dönemi saray kitap ve fotoğraf albümleri.
14. Hafta  Osmanlı Dönemi saray giyim-kuşam kültürü.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Suraiya Faroqhi, Stories of Ottoman Men and Women: Establishing Status, Establishing Control, Eren yayıncılık, İstanbul 2002, Suraiya Faroqhi, Osmanlı Şehirleri ve Kırsal Hayatı, (Çev.: Emine Sonnur Özcan), Doğu, Batı yayınları, İstanbul 2006. Suraiya Faroqhi, Osmanlı' da Kentler ve Kentliler, (Çev.: Neyyir Kalaycıoğlu), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2008. Suraiya Faroqhi, Osmanlı Dünyasında Üretmek, Pazarlamak, Yaşamak, (Çev.: Özgür Türesay/ Gül Çağalı Güven), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2008. Bir Döneme Işık Tutanlar; 19 yy. Osmanlı Sarayları’nda Aydınlatma Araçları Koleksiyonu, Milli Saraylar, Yay.No.51, İstanbul, 2009. İlber Ortaylı, Osmanlı Sarayında Hayat, Yitik Hazine Yayınları, Tarih Dizisi, İstanbul 2008. Lütfi Simavi, Teşrifat ve Adab-ı Muaşeret, Milli Saraylar, Yay.No:59, İstanbul 2010. Saray Koleksiyonları Müzesi, Son Dönem Osmanlı Sarayında Gündelik Hayatın İzleri, Milli Saraylar , Yay.No.64, İstanbul, 2011. Suraiya Faroqhi, Osmanlı Kültürü ve Gündeli
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
78
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X