GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
AVRUPADA ERKEN OSMANLI MİMARİSİ/SAN -445
Dersin Adı: AVRUPADA ERKEN OSMANLI MİMARİSİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  TÜRKÇE
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr.Mehmet Zeki İBRAHİMGİL
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mzeki@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Balkanların tarihi coğrafyasını tanıyabilmeli.
Balkanlarda Erken Osmanlı döneminde inşa edilen yapıların türleri öğrenebilmeli.
Yapıların plan tiplerini kavrayabilmeli.
Yapılarda kullanılan malzeme-teknik ve süslemeleri bilebilmeli
Anadolu’daki Erken Osmanlı dönemi yapıları ile Balkanlardaki yapı örneklerini karşılaştırarak benzerlikleri ve farklılıkları değerlendirebilmel




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Balkanların tanımı ve genel tarihinden söz edilmektedir. Osmanlı öncesi durumu ve fetih döneminden bahsedilecek. Sarı Saltuk ve Derviş Bey gibi kolo
2. Hafta  Osmanlının Anadolu’dan balkanlara İskân faaliyetlerinden bahsedilmektedir. Burada Anadolu’nun hangi bölgelerinden Türk nüfusunun Balkanl
3. Hafta  Avrupa’da Osmanlı’nın Mihaloğulları, Evrenosoğulları, Saruhanoğulları ve Malkoçoğulları gibi akıncı hakkında bilgi verilecektir. Bunların
4. Hafta  Avrupa’da Erken Dönem Osmanlı zaviye planlı cami örneklerinden Selanik İshak Çelebi, Üsküp İshak Bey Cami örneklerinden bahsedilecek
5. Hafta  Zaviye Planlı Cami örneklerinden Filibe Şehabuddin Paşa ve Üsküp İsa Bey ve Yahya Paşa Camii örnekleri işlenecektir
6. Hafta  Zaviye planlı cami örneklerinden Sofya İhtiman İmaret Camii ve külliyesi ile Saraybosna Gazi Hüsrev Bey külliyesinden ve Gümülcine İmaret ve Eski C
7. Hafta  Avrupa’da Erken Dönem Osmanlı derinlemesine veya çok ayaklı çok kubbeli bazilikal planlı cami örneklerinden Sofaya Mahmut Paşa, Filibe Hüdavend
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Osmanlı erken dönem derinlemesine planlı cami örneklerinden Üsküp Sultan Murat ve Atina Fatih Külliyesindeki Cami örnekleri detaylı bir şekilde işle
10. Hafta  Avrupa’da Erken Dönem Osmanlı tek kubbeli cami örneklerinden Üsküp Mustafa Paşa, Manastır Sungur Çavuş, İshakiye, Haydar Kadı camilerinin tari
11. Hafta  Erken dönem tek kubbeli cami örneklerindenTırkala (Yunanistan) Osman Şah Camii,Eski Zağra Hamza Bey Camii,Razgrad İbrahim Paşa Camilerinin tarihi ve
12. Hafta  Erken dönem tek kubbeli Cami örneklerinden Mostar Karagöz ve Sofu Mehmet Paşa Camileri ile Peçuj (Macaristan) Kazım Bey Camii ve Sraybosna Ferhat Paşa
13. Hafta  Erken Dönem Osmanlı han ve kervansaray yapı örneklerinden Üsküp Kurşunlu Han, Sulu Han ve Kapan Han, Saraybosna Bursa Hanı ile Selanik Bedesteninin
14. Hafta  Erken Dönem Osmanlı Hamam örneklerinden Üsküp Davut Paşa, İsa Bey hamamları ile Selanik Bey Hamamı gibi yapıların tarihi ve mimari özellikleri hakkı
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  E.H.Ayverdi, Avrupa’da Osmanlı Mimari Eserleri, C. 1-4, İstanbul 1982, M.Z. İbrahimgil, Balkanlardaki Türk Mimari Eserlerinden Örnekler, Ankara 2004, Ö.L.Barkan, “Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Sürgünler”, İ.Ü.İktisat Fakültesi Mecmuası, C.13, Ekim 1951-Temmuz 1952,No:1-4,, İstanbul, 1953 Curcic,Slobodan, Architecture in The Balkans, New Haven &London 2008, Nur Akın,Balkanlar’da Osmanlı Dönemi Konutları, İstanbul 2001, Ö.L.Barkan, “Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak sürgünler”, İ.Ü.İktisat Fakültesi Mecmuası, C.15, Ekim 1953-Temmuz 1954, Ö.L.Barkan, “Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Vakıflar ve Temlikler”, Vakıflar Dergisi, 1942, M.Aktepe, “XIV. ve XV. Asırlarda Rumeli’nin Türkler Tarafından İskanına Dair”, Türkiyat mecmuası, S.10, 1951-53, F. Ç. Yenişehirlioğlu, “Erken Osmanlı Dönemi
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
78
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X