GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
SANATTA TÜRK, İSLAM VE BİZANS İLİŞKİLERİ/SAN -427
Dersin Adı: SANATTA TÜRK, İSLAM VE BİZANS İLİŞKİLERİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Öğr.Gör. Dr. BÜLENT İŞLER
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://sanat_tarihi.gazi.edu.tr
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  bulentisler@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk-İslam ve Bizans kültürlerinin kesişim alanı olan Anadolu ve Balkanların siyasi sınırları, yaşadıkları bölgelerin tarihi coğrafik özelliklerini ka
Anadolu’da farklı dinlere mensup halklar arasındaki sosyal, ticari ve kültürel ilişkiler ile bu ilişkilerin farklı sanat türlerindeki yansımalar
Farklı kültürlerin mimari eserlerini tanıyabilmeli.
Farklı kültürlerin resim, süsleme ve el sanatlarını bilebilmeli,.
Aynı çoğrafyayı paylaşan farklı kültürlerdeki mimari, resim, elsanatları vb. sanatsal ürünlerin niteliğini işlev ve biçimlerini kavrayarak, benzerlikl




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  10-13. yüzyılları konu alan dönem kaynaklarının ve modern çalışmaların tanıtılması.
2. Hafta  10-13. yüzyıllarda Anadolu ve Balkanların Tarihi Coğrafyası
3. Hafta  10-13. yüzyıllarda Bizans Mimarisinde yapı tipleri ve malzeme-teknik uygulamaları
4. Hafta  10-13. yüzyıllarda Bizans Mimarisinde yapı tipleri ve malzeme-teknik uygulamaları
5. Hafta  11-13. yüzyıllarda Anadolu Selçuklu Mimarisinde yapı tipleri ve malzeme-teknik uygulamaları
6. Hafta  11-13. yüzyıllarda Anadolu Selçuklu Mimarisinde yapı tipleri ve malzeme-teknik uygulamaları (devşirme malzeme kullanımı)
7. Hafta  Ara Sınav
8. Hafta  Son Dönem Bizans Mimarisinde yapı tipleri ve malzeme-teknik uygulamaları
9. Hafta  13-15. yüzyıllarda Batı Anadolu Beylikleri ve Osmanlı Mimarisinde yapı tipleri ve malzeme-teknik uygulamaları.
10. Hafta  Anadolu ve Balkanlarda anıtsal resim sanatı ve etkileşimler
11. Hafta  Anadolu ve Balkanlarda anıtsal resim sanatı ve etkileşimler
12. Hafta  Anadolu ve Balkanlarda küçük el sanatları (maden, seramik vb.) ve etkileşimler
13. Hafta  Anadolu ve Balkanlarda küçük el sanatları (maden, seramik vb.) ve etkileşimler
14. Hafta  Anadolu ve Balkanlarda küçük el sanatları (maden, seramik vb.) ve etkileşimler
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Avcı, C. (2003). İslam Bizans İlişkileri. İstanbul. Bakırer, Ö. (1981), Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı, Ankara. Bakırer, Ö. (2002). “Anadolu Selçuklu Mimarisinde Süreklilik ve Değişim”, Türkler (Edt. H. C. Güzel, vd.), Ankara: C. 7: 828- 835. Cl. Cahen, Osmanlılardan önce Anadoluda Türkler (çev. Y. Moran), İstanbul 1979.Demiriz, Y. (7872-73), Mimari süslemede renk unsuru olarak kullanılan keramoik çanaklar, STY 5 s. 175-192 Doğan Kuban Osmanlı Mimarisi, İstanbul Eyice S. (1963), Son devir Bizans mimarisi, İstanbul'da Palaiologoslar devri anıtları, İstanbul Eyice, S. (1960). “Bizans- İslâm- Türk Sanat Münasebetleri”, V. Türk Tarih Kongresi, Ankara: 298- 302. Fuat Köprülü, Bizans Müesseselerinin Osmanlı Müesseseler
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme,
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
78
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X