GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK MEZARTAŞLARI/SAN -348
Dersin Adı: TÜRK MEZARTAŞLARI
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 6 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. HALİT ÇAL
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/halitcal
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  halitcal@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk mezar – mezar taşlarını biçim, tipler, yazı, bezeme bakımından dönemlerine göre ayırabilmeli.
Orta Asya’dan Anadolu’ya Türklerde ölümle ilgili inanışlardaki ortaklığı görebilmeli
Dönemlere göre mezar taşı tiplerindeki, bezemelerindeki ve yazılarındaki değişimi görebilmeli,
Geniş Osmanlı coğrafyasında mezar taşlarındaki ortaklığı anlayabilmeli
Sınırlı alanlarda olmakla beraber yerel üslupları bilebilmeli.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
   Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dersin amacı, kapsamı ve işlenişi hakkında bilgi verilmesi
2. Hafta  Orta Asya’da Türklerde ölümle ilgili inanışlar
3. Hafta  Türkiye’de ölümle ilgili inanışlar
4. Hafta  Orta Asya Türk sanatında mezar – mezar taşları
5. Hafta  Selçuklu – Beylikler mezar – mezar taşı tipleri
6. Hafta  Selçuklu – Beylikler mezar – mezar taşı tipleri
7. Hafta  Osmanlı mezar – mezar taşı tipleri
8. Hafta  Ara Sinav
9. Hafta  Selçuklu ve Beylikler mezar – mezar taşlarında bezeme
10. Hafta  Selçuklu ve Beylikler mezar – mezar taşlarında bezeme
11. Hafta  Osmanlı mezar – mezar taşlarında bezeme
12. Hafta  Osmanlı mezar – mezar taşlarında bezeme
13. Hafta  Mezar taşlarında yazı
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Bacque-Grammont, J.L – Vatın, N. - Laqueur, H. (1990), “Tarihsel Kaynak Olarak Osmanlı Mezarlıkları, Uygulanan Yöntemler Ve Bilgisayarda Yapılabilecek İşlemler”, Erdem, 16, Ankara, 210-214 Çal, Halit (2007), “Göynük (Bolu) Şehri Mezar Taşları”, Vakıflar Dergisi, 30, Ankara, 307-395. Güven, Alım (1995), XV. Yüzyıl Osmanlı Mezar Taşları, İ.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. İşli, Nedret (2009), Osmanlı Serpûşları, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı Yayını, İstanbul. Karamağaralı, Beyhan (1972), Ahlat Mezar Taşları, Selçuklu Tarih ve Medeniyeti Enstitüsü Yayını, Ankara. Laqueur, Hans, P. (1997), Huve’l-Baki İstanbul’da Osmanlı Mezarlıkları Ve Mezartaşları, İstanbul. Orkun, H. Namık (1987), Eski Türk Yazıtları, Türk Dil Kurumu Yayını, Ankara. Pektaş, Kadir (2001), Bitlis Tarihi Mezarlıkları Ve Mezar Taşları, Ankara.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt,
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
78
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X