GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ERKEN İSLAM SÜSLEME VE EL SANATLARI I/SAN -335
Dersin Adı: ERKEN İSLAM SÜSLEME VE EL SANATLARI I
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Muhammet GÖRÜR
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mgorur@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
İslam ülkelerinde görülen mimari süslemeleri teknik ve bezeme üsluplarıyla algılayabilmeli,
İslam dininin ihtiyaç ve gerekleri sonucu ortaya çıkan mimari ve süslemeleri, sanat anlayışlarını, etkileşimleri anlama ve izleme becerilerini gelişti
Siyasi ve ekonomik gelişimlerin ve değişimlerin, sanata yansımaları arasında bağlantılar kurabilmeli,
Mimari süslemede görülen bezeme motifleri ve kompozisyonları öğrenerek, ikonografik çözümlemelerle yorumlayabilmeli,
İnceleme yöntemlerini sağlıklı biçimde uygulama ve bilimsel araştırma yapabilme bilgi ve becerisini kazanabilmeli.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Temel kavramlar, İslam sanatı, sanat –islam ilişkisi
2. Hafta  İslamiyetin doğuşu, tarihi, siyasi ortam
3. Hafta  İslamiyet öncesi bölgede eski sanat anlayışları,
4. Hafta  Süsleme ve mimari süslemeye bakış
5. Hafta  Emevi Dönemi siyasi ortam, mimari ve mimari süslemeye bakış
6. Hafta  Abbasi Dönemi siyasi ortam, mimari ve mimari süslemeye bakış
7. Hafta  Endülüs Emevileri Dönemi siyasi ortam, mimari ve mimari süslemeye bakış
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Mozaik ve Fresko süsleme
10. Hafta  Taş süsleme
11. Hafta  Alçı süsleme
12. Hafta  Çini ve Seramik süsleme
13. Hafta  Ahşap, Maden ve Cam süsleme
14. Hafta  İslam sanatında motif ve kompozisyon
15. Hafta  Final sınıav
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Wilkinson, C.K., Nishapur: Pottery of the Islamic Period, The Metropolitan Museum of Art, Press of Colish Inc., New York 1973. Fehervari, G., Ceramics of the Islamic World in the Tareq Rajab Museum, New York 2000. Öney, G,, İslam Mimarisinde Çini, İstanbul 1987. Grabar, O., İslam Sanatının Oluşumu, (Çev.N.Yavuz), İstanbul 1988. Brend, B., Islamic Art, London 1991. Hillenbrand, R., İslam Sanatı ve Mimarlığı, İstanbul 2005. Creswell, K.A.C., Early Muslim Architecture, I, Oxford 1932. Hillenbrand, R., Islamic Architecture, Edinburg 1994.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme,
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
78
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X