GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
BİZANS SÜSLEME VE EL SANATLARI/SAN -331
Dersin Adı: BİZANS SÜSLEME VE EL SANATLARI
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Öğr.Gör. Dr. BÜLENT İŞLER
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://sanat_tarihi.gazi.edu.tr
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  bulentisler@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Bizans süsleme ve el sanatları ilgili temel kavram ve terimleri açıklayabilmeli,
Doğu Roma ve Erken Bizans dönemine ait eserleri türlerine göre tanımlayarak, malzeme/teknik, işlev, ikonografi, üslup açısından tarihsel çerçevede i
Dönemin sosyal ve kültürel coğrafyasında konumunu açıklayabilmeli.
Orta Bizans dönemine ait eserleri türlerine göre tanımlayabilecek; malzeme/teknik, işlev, ikonografi, üslup açısından inceleyebilmeli.
Bizans sanatının farklı tarihsel dönemlerine ve bölgelere ait süsleme ve küçük el sanatları eserlerini karşılaştırabilecek; benzerlik ve farklılıkları




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Bizans el sanatlarının genel tanımı; kaynak ve sorunları
2. Hafta  El sanatlarının malzeme açısından gruplandırılması. Türkiye ve dünya müzelerindeki dağılımı.
3. Hafta  Erken dönem Bizans taş süsleme sanatı
4. Hafta  Orta Bizans dönemi taş süsleme sanatı
5. Hafta  Geç dönem Bizans taş süsleme sanatı
6. Hafta  Bizans dönemi tekstil sanatı
7. Hafta  Erken dönem Bizans maden sanatı.
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Orta Bizans dönemi maden sanatı
10. Hafta  Geç dönem Bizans maden sanatı
11. Hafta  Bizans cam sanatı. Yapım ve süsleme teknikleri. Aydınlatma ve günlük kullanıma yönelik eserlerin gruplandırılması.
12. Hafta  Bizans seramik sanatı. Yapım ve süsleme teknikleri. Günlük kullanıma yönelik eserlerin gruplandırılması.
13. Hafta  Bizans seramik sanatı. Yapım ve süsleme teknikleri. Günlük kullanıma yönelik eserlerin gruplandırılması.
14. Hafta  Bizans fildişi sanatı. Genel tanımı, üretilme ve kullanım biçimleri.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Kauzsch, R. (1936). Kapitellstudien, Berlin. Mendel, G., (1912-1914). Musèes Imperiaux Ottomans, Catalogue des Sculptures Grecques, Romaines et Byzantines, 3 vols., Constantinople. Ötüken, Y. (1995). Forschungen im Nordwestlichen Kleinasien. Antike und Byzantinische Denkmäler in der Provinz Bursa, Tübingen (Istanbuler Mitteilungen): Verlag Ernst Wasmuth. Parman, E. (2002). Ortaçağda Bizans Döneminde Frigya (Phrygia) ve Bölge Müzelerindeki Bizans Taş Eserleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Merkezi Yayınları. Alpaslan, S. (2001). “Anadolu Medeniyetleri Müzesi‟ndeki Bizans Dönemi TaĢ Eserleri”, Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2000 Yıllığı, Ankara, 265–299. Peschlow, U., S. Möllers (ed.), (1998). Spätantike und Byzantinische Bauskulptur, Beiträge Eines Symposions in Mainz, Februar 1994, Stuttgart: Franz Steiner Verlag Stuttgart. Terry, A. (1988). “The sculpture at the Cathedral of Euphrasius in Poreč”, DOP
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme,
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
78
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X