GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
KLASİK OSMANLI MİMARİSİ I/SAN -303
Dersin Adı: KLASİK OSMANLI MİMARİSİ I
Dersin Kredisi: 4 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Hakkı Acun
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/hacun
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  hacun@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Osmanlı Mimarisi ile ilgili temel kavramları açıklayabilir.
Klâsik Dönem Osmanlı Tarihi Coğrafyası hakkında bilgi sahibi olur.
Padişah dönemlerini ve tarihi olayları anlamak. Osmanlı Mimarisinde yüzyıllar ve önemli tarihi olaylara göre değişimi öğrenir.
Klasik dönem Osmanlı mimarisi mimari özellikleri ile kendinden önceki dönemlerin (Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Erken Osmanlı) mimarisi ile karşılaşt
Bani adı verilen sanat patronları ile mimarlık teşkilatı ve mimar ve sanatçıları hakkında yorum yapabilir.
Klâsik Dönem Osmanlı Yapı türlerini ve yapı tipolojilerini plan, dış ve iç tasvir, malzeme-teknik ve süsleme özelliklerini öğrenir.
Yapı üslupları hakkında bilgi sahibi olur.
Mimar Sinan’ın yaşamı ve görev yaptığı yılların sosyal, siyasal ve ekonomik yapısını öğrenir.
Dönem Mimarisinin Türk Sanatı içindeki yeri ve önemi hakkında fikir sahibi olur.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dersin tanımı, Klasik Osmanlı döneminin sosyal, siyasal ve ekonomik yapısının değerlendirilmesi. Osmanlı Dönemi Tarihi – Coğrafyası.
2. Hafta  Osmanlı Dönemi Mimarisinin Kaynakları. Klasik dönem Osmanlı mimarisinin genel özellikleri.
3. Hafta  Osmanlı Dönemi Mimarisi ile Diğer Kültür Çevreleri Arasındaki İlişkiler. Anadolu Selçuklu, Erken Osmanlı ve Beylikler dönemi mimarisinin genel değerle
4. Hafta  II. Bayezid Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
5. Hafta  II. Bayezid Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
6. Hafta  II. Bayezıt Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
7. Hafta  II. Bayezid Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Yavuz Sultan Selim Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
10. Hafta  Yavuz Sultan Selim Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
11. Hafta  Yavuz Sultan Selim Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
12. Hafta  Kanuni Sultan Süleyman Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
13. Hafta  Kanuni Sultan Süleyman Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
14. Hafta  Kanuni Sultan Süleyman Devri Yapıları ; Camiler, mescitler, medreseler, Türbeler, hanlar, hamamlar, darüşşifalar, külliyeler, ....
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Aslanapa, O., Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986. Aslanapa, O., Mimar Sinan Hayatı ve Eserleri, Ankara 1988. Goodwin, G. , A History Of Ottoman Architecture, London 1971. Öz, T., İstanbul Camileri, I – II., Ankara 1962 – 1964. Yüksel, A., Sultan II. Bayezıt ve Yavuz Selim Devri, İstanbul 1983. Kuran, A., Mimar Sinan, İstanbul 1986. Acun, H., Manisa’da Türk Devri Yapıları, Ankara 1999.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
4
56
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
3
30
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
3
30
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
5
5
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
125
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X