GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ERKEN OSMANLI MİMARİSİ/SAN -238
Dersin Adı: ERKEN OSMANLI MİMARİSİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Murat ÇERKEZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/mcerkez
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mcerkez@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Erken Osmanlı dönemi tarihi coğrafyasını tanıyabilmeli.
Dönemin yapı türleri ve bunların tipolojilerini kavrayabilmeli.
Kullanılan malzemeleri ve teknik özelliklerini anlatabilmeli.
Yapıların bani ve sanatçıları ve bunların eserlere yansımasını öğrenebilmeli.
Erken Osmanlı dönemi mimarisinin Türk Sanatı içindeki yeri ve önemi hakkında fikir sahibi olabilmeli.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Erken Osmanlı dönemi tarihi coğrafyası.
2. Hafta  Erken Osmanlı dönemi camileri.
3. Hafta  Erken Osmanlı dönemi camileri.
4. Hafta  Erken Osmanlı dönemi zaviyeleri.
5. Hafta  Erken Osmanlı dönemi zaviyeleri.
6. Hafta  Erken Osmanlı dönemi eğitim ve sağlık yapıları.
7. Hafta  Erken Osmanlı dönemi eğitim ve sağlık yapıları.
8. Hafta  Ara sınav.
9. Hafta  Erken Osmanlı dönemi türbeleri.
10. Hafta  Erken Osmanlı dönemi türbeleri.
11. Hafta  Erken Osmanlı dönemi su yapıları.
12. Hafta  Erken Osmanlı dönemi su yapıları.
13. Hafta  Erken Osmanlı dönemi ticaret yapıları.
14. Hafta  Erken Osmanlı dönemi savunma yapıları.
15. Hafta  Erken Osmanlı dönemi mimarisi genel değerlendirmesi.
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Aslanapa, O., Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986. Ayverdi, E. H., Osmanlı Mi’marisinin İlk Devri, 630-880 (1210-1402), İstanbul 1966. Ayverdi, E. H., Osmanlı Mi’marisinde Çelebi ve II. Sultan Murad Devri, 806-885 (1405-1451), İstanbul 1972. Beşbaş, N. - Denizli, H., Türkiye’de Vakıf Abideler ve Eski Eserler, III, Ankara 1983. Eyice, S., “İlk Osmanlı Devrinin Dini - İçtimai Bir Müessesesi: Zaviyeler ve Zaviyeli Camiler”, İktisat Fakültesi Mecmuası, XXIII (1962 / 1963), s. 1 - 80. Eyice, S., “İznik’de Büyük Hamam ve Osmanlı Devri Hamamları Hakkında Bir Deneme”, Tarih Dergisi, 15, (1960), s. 99 - 120. Kuran, A., İlk Devir Osmanlı Mimarisinde Cami, Ankara 1964. Öney. Ö., Beylikler Devri Sanatı, XIV. - XV. Yüzyıl (1300 - 1453), Ankara 1989. Önkal, H., Osmanlı Hanedan Türbeleri, Ankara 1992. Ötüken, A.- Durukan, A. - Acun, H.- Pekak. S.: Türkiye ' de Vakıf Abideler ve Eski Eserler, IV, Ankara 1986.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme.
 -- STAJ / UYGULAMA
  --
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
4
56
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
102
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.08
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X