GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
MESLEKİ OSMANLICA IV/SAN -232
Dersin Adı: MESLEKİ OSMANLICA IV
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Mehmet Zeki İbrahimgil
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mzeki@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Arşiv belgelerindeki yazı türlerini tanıyabilmeli,
Diplomatik ünvanları tanıyabilmeli,
Deyimleri bilebilmeli,
Ferman, berat, tuğra’yı tanıyabilmeli ,
Vakfiye, tezkire, ahkam, mühimme, icmal, tapu tahrir, divan-ı hümayun karar kayıt defterleri tanıyarak tasnif edip okuyarak anlama becerisini kazanab




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Yazı Çeşitleri (Aklam-ı Site)
2. Hafta  Sülüs Hattı (Yazı çeşidinden metin okuma ve anlama), Nesih Hattı (Yazı çeşidinden metin okuma ve yazma)
3. Hafta  Küfi Hattı (Yazı çeşidinden metin okuma ve yazma), Ta’lik Hattı (Yazı çeşidinden metin okuma ve yazma)
4. Hafta  Divani Hattı (Yazı çeşidinden metin okuma ve yazma), Siyakat Hattı (Yazı çeşidinden metin okuma ve yazma)
5. Hafta  Kitabe örneklerinden okuma ve anlama, Mezar taşı örneklerinden okuma ve anlama
6. Hafta  Vakfiye örneğinin okunması ve anlatımı, Resmi yazı türleriyle ilgili deyimler
7. Hafta  Osmanlıca Resmi Yazı Türleri ve Deyimler
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Osmanlı Diplomatikasında Elkab (Ünvanlar), Ferman yazı örneğinin okunması ve anlatımı
10. Hafta  Berat Yazı örneğinin okunması ve anlatımı, Siyakat yazı çeşidi ile vakfiye örneği okunması ve anlatımı
11. Hafta  Padişah Tuğraları Örnekleri, Talik yazı ile kitabe örneğinin okunması ve anlatımı
12. Hafta  Koçi Bey Risalesinden pasajların okutulması ve aktarımı, Evliya Çelebi’nin orijinal Seyahatnamesi’nden pasajların okunması ve aktarımı
13. Hafta  Değişik Yapılara ait kitabe örneklerinin okunması ve aktarımı, Osmanlı Sicil defterinden bir bölümün okutulması ve aktarımı
14. Hafta  Mustafa Kemal Atatürk’ün Nutuk kitabının orijinal halinden okunması.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Beken, S., Osmanlı Paleografyası I-II, Ankara 1975 Gökbilgin, T., Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İstanbul 1970 Kurt, Y., Osmanlıca Dersleri I, Ankara 1996. Yazır, M., Eski Yazıları Okuma Anahtarı, İstanbul 1942 Şemseddin SAMİ, Kamus-ı Türki, (Sözlük), İstanbul 1987.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
4
56
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
5
5
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
4
4
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
112
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.48
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X