GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK MİTOLOJİSİNE GİRİŞ/SAN -237
Dersin Adı: TÜRK MİTOLOJİSİNE GİRİŞ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Öğr.Gör. Filiz CANYURT
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/fcanyurt
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  fcanyurt@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk topluluklarının mitlerini öğrenebilmeli.
2Mit din ilişkisini kavrayabilmeli.
Türk mitolojisindeki yaratılış ve diğer efsanelerini bilebilmeli.
Türk mitolojisindeki kutsal bitki ve hayvanları tanıyabilmeli.
Mitolojik metinler üzerinde yorumlama yeteneğine sahip olabilmeli.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tanışma , dersin tanımı ve amacı hakkında bilgilendirme. Mit ve mitoloji ile ilgilitemel konuların tanımı.
2. Hafta  Türk Mitolojisinin araştırılma tarihi,kaynak tanımları. Türk Mitolojisinin öenemli özellikleri, mitolojik metin ve destanlar
3. Hafta  Mit ve din ilişkisi, Şamanizm ve Türk Mitolojisi
4. Hafta  Şamanist Tanrılar ve ruhlar/ Tanrı Kavramı , Göksel Tanrılar ve Ruhları
5. Hafta  Yer ve Su Tanrıları ve ruhları/ eski Türk Mitolojisinde Tözler
6. Hafta  Şaman Kime Denir, Şamanlığa seçilme, Şaman Eğitimi ve özellikleri, Şaman Elbisesi, Şaman Davulu, Diğer kullandığı nesneler Törenler ve Dualardan örnek
7. Hafta  Türk mitolojisinde Evren/Dünya Tasarımları, yaratılış İlgili efsaneler
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Türeyiş İlgili efsaneler (ağaç kültü)
10. Hafta  Türk Mitolojisinde ölüm ve Kıyamet
11. Hafta  Türk Mitolojisinde Önemli Hayvanlar
12. Hafta  Türk Mitolojisinde Önemli Hayvanlar
13. Hafta  Türk mitolojisinde Renkler
14. Hafta  Türk Mitolojisinde Sayılar
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ÇORUHLU, y., Türk Mitolojisinin Anahatları,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2002. Czaplicka, A., Aboriginal Siberai a Study in Social Anthropology,Oxford,1914 ÇORUHLU, Y., Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi,İstanbul,1995 ElIade, M., Kutsal ve Dindışı,(Çev:M.Ali Kılıçbay),Ankara,1991 ElIade, M., Şamanizm İlkel Esrime Teknikleri (Çev:İ.Birkan),Ankara,1999 ESİN, E., Türk Kozmolojisine Giriş,Kabalcı Yay.,İstanbul,2003 HALIFAX, J., The Wounded Healer Shaman,Thames and Hudson Yay.,Londra,1982 Holmberg V.(Harva),The Mythology of All Races Finno-Ugric-Siberian,New York,1964 ÖGEL, B.,Türk Mitolojsi (Kaynakları ve Açıklamaları İle Destanlar),CI,Ankara,1971 İNAN, A.,Tarihte ve Bugün Şamanizm-Materyaller-Araştırmalar,Ankara,1972
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
   Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
78
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X