GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK MİMARLIĞI/SAN -411
Dersin Adı: CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK MİMARLIĞI
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Seyfi Başkan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Cumhuriyet dönemi Türk mimarisinin temel kavramlarını tanımlayabilmeli,
Görülen yapı türlerini ve plan tiplerini öğrenebilmeli
Kullanılan malzemeyi ve uygulanan teknikleri bilebilmeli.
Yapılarda görülen süslemeleri tanımlayabilmeli.
Türk mimarlık tarihinin devamlılık sürecinde Cumhuriyet Mimarlığının yerini kavrayabilmeli.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  I.Meşrutiyet Sonrası Türk Düşünce Dünyası ve Cumhuriyet’in kuruluş sürecinde ülkenin genel Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Ortamı ve bu dönemin Mim
2. Hafta  Mimarlıkta Emperyal dönemin Eklektik Üsluplarından Ulusal Üsluba geçişin arkaizmi ve Neoklasik Türk Üslubu/Milli Mimari Rönesansı.
3. Hafta  I. Ulusal Mimarlık üslubu: Mimarlar ve Yapılar
4. Hafta  Cumhuriyet’in ilk yıllarında Ankara’da konut sorunu ve soruna yönelik ilk programlı çözümler.
5. Hafta  1932-1940 Döneminin Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Ortamı ve bu dönemin Türk Mimarlığına yansımaları, Yabancı Mimarlar ve çalışmaları. Orta Avrupalı m
6. Hafta  Geleneksel Sivil Mimarlığın Çağdaş Mimariye Yansımaları. Yerli Mimarlar ve uygulamaları: Uluslararası üslup, Neo-klasik üslup, II. Ulusal Mimarlık üsl
7. Hafta  II.Ulusal Mimarlık Üslubu Ve yaratıcı yerli Mimarları. Bu mimarlık anlayışına eş zamanlı Avrupa siyasal ve mimarlık ortamının etkileri
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  II. Ulusal Mimarlık üslubu: Mimarlar ve Yapılar, 1950’li yıllar ve Modernizm: Modern Mimarlık etkisi altında rasyonalizme yöneliş.
10. Hafta  1960’lı yıllar:Modernizm eleştirilerine ve yükselen Post-Modernizm’e parallel rasyonalizmden uzaklaşma, Modern Mimarlığı –tekrar- ye
11. Hafta  20. yüzyılın son çeyreğinde Türk mimarlığına yansıyan çoğulculuk (plüralizm), Geç Modernizm, Postmodernizm, Dekonstrüktivizm gibi Batı kökenli akımlar
12. Hafta  Modernite Yaratıcılığı ve yeni ‘Uluslararası üslup’ların Türk mimarlığına yansımalarının Türk mimarlığının kalıcı tarihi entellektüel hafı
13. Hafta  Yeni Binyılın Eşiğinde Türk Mimarlığının Referans Ve Manifesto Sorunu
14. Hafta  Tartışma ve değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  İnci Arslanoğlu., Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı Ankara 1980 Metin Sözen., Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı Ankara 1983 Seyfi Başkan., “Ankara... Ankara... Güzel Ankara. Ankara’nın Başkentlik Sürecindeki Mimari Gelişimi ve Kent Estetiği Üzerine Bir Değerlendirme” Şehir S.21, Kasım 1988, s., 34-38. Seyfi Başkan.,“Ankara’nın Başkentlik Sürecindeki Mimari Gelişimi” Kültür Kültür Bakanlığı Yayınları, S.101, 1993, s., 24-33. Seyfi Başkan.,“Çağdaş Türk Mimarlığında Ulusculuk ve Tarih Duyarlılığı” Yapı S.208 Mart 1999 s.,58-65. Seyfi Başkan.,“Gelişim Süreci Perspektifinde Başkent Ankara’nın Son On Yılı Mimarlığı” Yapı No:93 Ağustos 1989 S.,40-46. Seyfi Başkan.,Sanat ve Tarih Ankara 2000 Seyfi Başkan.,Türk Sanatı Üzerine Denemeler İstanbul 1991 Üstün Alsaç,. Türkiye’deki Mimarlık Düşüncesinin Cumhuriyet Dönemindeki Evrimi, KTÜ yayını 1976. Aslı Özbay,. ed. Türk Mimarları 2000, TSMD Yayınları Bülent Özer,. Rejy
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
3
30
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
3
30
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
6
6
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
4
4
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
102
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.08
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X