GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
BİZANS MİMARİSİ II/SAN -228
Dersin Adı: BİZANS MİMARİSİ II
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Örn: Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Öğr.Gör. Dr. BÜLENT İŞLER
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://sanat_tarihi.gazi.edu.tr
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  bulentisler@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
4-9.yüzyıllar arasında, başta Anadolu olmak üzere, Bizans İmparatorluğu’nda üretilen mimari eserleri tanıyabilmeli,
Bu yüzyıllarda özellikle Bizans dini mimarisinde görülen yapı tiplerinin ve plan özelliklerinin neler olduğunu kavrayabilmeli.
Bu yapıların dönemi içinde benzer örneklerinin hangi bölgelerde görüldüğü, özellikle başkent İstanbul ile Anadolu arasında mimari etkileşimin neler ol
Yapıları malzeme ve teknik açıdan inceleyerek, malzeme ve tekniğin bölgelere göre değişimlerini takip edebilmeli.
Ayrıca bu ders içinde Bizans mimari gelişimini yüzyıllara göre ayırt edebilecek düzeye gelebilmeli.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Bizans mimarisinde görülen merkezi planlı yapılar (rotunda, kare, altıgen ve sekizgenler) hakkında bilgi verilir.
2. Hafta  Bizans mimarisinde görülen serbest haç planlı yapılar hakkında bilgi verilir.
3. Hafta  Bizans mimarisinde görülen serbest haç planlı yapılar hakkında bilgi verilir.
4. Hafta  Orta Bizans Dönemi (6.-8. yüzyıl) mimarlık eserleri anlatılır.
5. Hafta  Karanlık Dönem olarak adlandırılan dönemde (726-843) görülen plan tipleri ve mimaride bölgesel özellikler aktarılır.
6. Hafta  Karanlık Dönem olarak adlandırılan dönemden sonar ortaya çıkan kapalı haç plan tipinin gelişimi aktarılır.
7. Hafta  Bizans mimarisinde sekiz destekli yapıların mimarisi tanıtılır.
8. Hafta  ARA SINAV
9. Hafta  İstanbul’un Latin ordular tarafından işgal edildiği dönemde Bizans sınırları içindeki mimari anıtlar ve plan tipleri değerlendirilir. Bizans
10. Hafta  Son dönem Bizans mimarisinde görülen plan tipleri ve bölgesel üsluplar hakkında bilgi verilir.
11. Hafta  Son dönem Bizans mimarisinde görülen plan tipleri ve bölgesel üsluplar hakkında bilgi verilir.
12. Hafta  Son dönem Bizans mimarisinde cephe düzenlemeleri, malzeme teknik özellikler tartışılır.
13. Hafta  Bizans Mimarisi dersi hakkında genel bir değerlendirme yapılır. Sorular, sorunlar tartışılır.
14. Hafta  Bizans Mimarisi dersi hakkında genel bir değerlendirme yapılır. Sorular, sorunlar tartışılır
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Kazhdan, A. (1991). The Oxford Dictionary of Byzantium, New York-Oxford. Krautheimer, R. (1975). Early Christian and Byzantine Architecture, Harmondsworth. Mango, C. (1972). The Art of Byzantine Empire 312-1453, Toronto. Mango, C. (1978). Byzantine Architecture, London-New York. Mango, C. (2006). Bizans Mimarisi, (çev. Mine Kadiroğlu) Ankara. Mathews, T. (1976). The Byzantine Churches of İstanbul, University Park. Rodley, L. (1985). Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia, Cambridge.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme,
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
78
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X