GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
SANAT TARİHİ TERMİNOLOJİSİ/SAN -103
Dersin Adı: SANAT TARİHİ TERMİNOLOJİSİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Muhammet Görür
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mgorur@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Sanat tarihi kavramını tanım larak plastik sanatları gruplandırabilmeli,
Antik dönem, İslam, Türk ve Batı sanatı mimarlık kavram ve terimlerini kullanabilmeli.
Resim, heykel ve el sanatları kavram ve terimlerini öğrenmeli.
Sanat Tarihi ile ilgili bilgileri temel düzeyde kullanarak eserleri sınıflandırabilmeli.
Sanat Tarihindeki belli başlı dönemleri örneklerle açıklayabilmeli.
Türk ve dünyada ki sanat tarihi eserlerini terminoloji ve üslup özelliklerine gore karşılaştırarak değerlendirebilmeli.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
   Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Sanatın Tanımı ve Alanları, Kullanım amaçlarına göre yapı türleri
2. Hafta  İbadet Yapıları (Antik, Bizans ve Roma Dönemi), İslam’da ibadet yapı çeşitleri (Cami, Mescit, Namazgah, Tapınak, Kilise vb.), bölüm ve yapı elemanları
3. Hafta  Eğitim yapı çeşitleri (medrese, mektep, kütüphane), bölümleri ve yapı elemanları , Türbe yapı çeşitleri, bölümleri ve yapı elemanları
4. Hafta  Tarikat yapı çeşitleri (Tekke, Dergah, Zaviye, Hanikah), Sosyal amaçlı Yapılar (İmaret, Tabhane, Daru’ş-Şifa)
5. Hafta  Ticaret Yapıları (Han, Kervansaray, Bedesten, Arasta) yapıları ve bölümleri, Savunma Amaçlı Yapılar (Kale, Hisar, Ribat, Kışla, Kule-Ocak, Tabya)
6. Hafta  Hamam çeşitleri, bölümleri ve yapı elemanları, Su Mimarisi(Su kemeri, köprü, şadırvan, çeşme)
7. Hafta  Sivil Konut Mimarisi (ev, konak, Yalı), Devlet Konut Mimari Örnekleri (Vilayet Konağı vd. resmi yapılar)
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Duvar Örgü çeşitleri, Taşıyıcı Elemanlar (Duvar, Sutun, Ayak, Paye, Payanda, Kiriş, Kemerler Çeşitleri ve bölümleri), Açıt (Kapı, pencere çeşitleri v
10. Hafta  Örtü Sistemi (Tonoz, Kubbe, Çatı), Kubbeye Geçiş Elemanları (Pandantif, Tromp, Türk Üçgeni)
11. Hafta  Süsleme malzeme ve teknikleri (Seramik, Çini, Alçı, Maden, Ahşap), Mimari Süsleme (Mukarnas, pah, silme)
12. Hafta  Süsleme Çeşitleri (Bitkisel, Geometrik vd.)
13. Hafta  Mimari çizim türleri (paln, kesit, Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon)
14. Hafta  Mimari Kavramlar
15. Hafta  Final Sınavı
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  HASOL, Doğan, Mimarlık Ansiklopedik Sözlüğü, İstanbul 1989 ARSEVEN, Celel Esad, Türk Sanatı Ansiklopedisi, I-IV Cilt, Ankara 1951 TURANİ, Adnan, Sanat Tarihi Terimleri Sözlüğü, Ankara, 1993
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
4
56
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
1
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
1
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
82
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.28
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma hizmeti verebilme.X
2
Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata, kavram ve terimlere hakim olabilmeX
3
Sanat tarihi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, arkeoloji, güzel sanatlar, mimarlık, tarih vb. disiplinler arası çalışmalarda konu ve problemleri tanımlama, yorumlayarak değerlendirme yeteneğine sahip olma.X
4
Sanat Tarihi ile ilgili derste ve ders dışında öğrendiği bilgi ve kazanımlarını, yazılı olarak aktarabilme, sözlü olarak sunabilme.X
5
Kültür varlıkları üzerinde yer alan farklı dillerdeki kitabeler, vakfiyeler, sikkeler ve arşiv belgelerini okuyabilme, farklı disiplinlerden yardım alarak çözümleyebilme.X
6
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak, herhangi bir sanat eserini ve dönemini temel niteliklerinden hareketle tanımlayabilme, dini, mitolojik ve ikonografik açıdan da değerlendirebilme.X
7
Sanat tarihi ile ilgili çalışmalarda takım çalışması için planlama ve uygulama yapma becerisi kazanabilme.X
8
Her türlü sanat eserinin üretiminde ve gelişiminde; malzeme, yapım tekniği, süsleme, tasarım vb. faktörlerin etkisini irdeleyip belgeleyerek değerlendirebilmeX
9
Arşiv, kütüphane ve internet vb. kaynaklar üzerinden, Sanat Tarihi’yle ilgili bilimsel yayın ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme.X
10
Mimari, seramik ve küçük buluntuları evrensel çizim teknikleri kullanarak çizme, fotoğraf ve video çekimi yapabilme, bilgisayar çizim, yazım ve fotoğraf programlarının kullanacak teknik ve teknolojik bilgi ve beceriye sahip olabilme.X
11
Sanat özelliği olan maddi kültür varlıklarını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre bilim dalına özgü yöntemlerle inceleyip değerlendirebilmeX
12
Sanat ve mimarlık ürünleri olan kültür varlıklarının koruma ve onarımı ile ilgili edindiği bilimsel yaklaşımı çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme duyarlılığına, bilimsel etik ve sorumluluğuna sahip olabilme.X
13
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik çağdaş yöntemleri araştırabilme ve uygulayabilme.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak sanat tarihi alanındaki gelişmeleri izleme, kendini sürekli olarak yenileyebilme,X