GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
KLASİK TÜRK EDEBİYATI-III/CLE- 217
Dersin Adı: KLASİK TÜRK EDEBİYATI-III
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. ORHAN KURTOĞLU
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/orkurt
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  orkurt@gazi.edu.tr , orkurt2@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Osmanlıca okuma bilgisini geliştirir.
Nazım şekillerinin özelliklerini kavrar.
Verilen şiirlerde edebî sanatları ve özellikle teşbih unsurlarını bulabilir.
13 ve 14.yy. Eski Türk Edebiyatı’nın özelliklerini ve şahsiyetlerini tanır.
Tasavvuf teorilerini kavrar.
Gazel, kasîde gibi şiir metinlerinde yer alan Arapça, Farsça kelimelerin anlamlarını öğrenir.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
   Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Eski Türk Edebiyatı’nın özellikleri ve bu konuyla ilgili teorik bilgiler.
2. Hafta  13.yy.’da genel edebî durum üzerine açıklamalar.
3. Hafta  Aşık Paşa ve Garîbnâme adlı eserinden bir örnek metin incelemesi.
4. Hafta  Nesîmî’nin Mesnevi’sinden bir örnek metin incelemesi.
5. Hafta  Tasavvuf nedir, oluşturduğu edebiyat hakkında bilgiler, kaynaklar ve tartışmalar.
6. Hafta  Kadı Burhaneddin’in “aşk” redifli iki gazelinin incelenmesi.
7. Hafta  Ara sınav
8. Hafta  15.yy.’da genel edebî durum üzerine açıklamalar.
9. Hafta  Şeyhî’nin Harnâme adlı eserinden bir örnek metin incelenmesi.
10. Hafta  Ahmed Paşa’nın “üstine” redifli kasidesinin incelenmesi ve kasîde nazım şekli hakkında bilgi verilmesi.
11. Hafta  Necâtî’nin “döne döne” redifli gazelinin incelenmesi.
12. Hafta  Necâtî’nin “nişan” redifli kasîdesinin “Tuğra” ve “Ferman” açısından değerlendirilmesi.
13. Hafta  Karamanlı Aynî’yi Sultan Cem olayı etrafında tanıtma.
14. Hafta  Aynî’nin Eski Türk Edebiyatındaki yeri ve önemi hakkında bilgiler verme.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Ahmed Paşa Dîvânı, Ali Nihat Tarlan, İstanbul 1966. Banarlı, Nihat Sami, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1971, C.1-2. İz,Mahir, Eski Türk Edebiyatı Nazım I, İstanbul 1966. Karamanlı Aynî Dîvânı, Ahmet Mermer, Ankara Levend, Agah Sırrı, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1988. Mehmet Kaplan, “Âşık Paşa’da Birlik Fikri”, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar, İstanbul, 1976, s.l77-l89 Mermer, Ahmet-Koç Keskin, Neslihan, Eski Türk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Ankara 2005. Muharrem Ergin, Kadı Burhaneddin Dîvânı, İstanbul 1980. Necâtî Bey Dîvânı, Ali Nihat Tarlan, Ankara 1992. Nesîmî Dîvânı, Hüseyin Ayan, Ankara 1990. Onay, Ahmet Talat, Eski Türk Edebiyatın Mazmunlar, İstanbul 1996. Timurtaş, Faruk Kadri, Şeyhî’nin Harnâmesi, İstanbul 1981.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
3
3
9
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
3
4
12
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
5
2
10
 Sunum
2
2
4
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
6
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
79
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.16
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
En az bir Türk lehçesi ile ilgili coğrafyayı, tarihi, kültürü ve edebiyatı tanıyabilme.X
2
En az bir lehçeyi okuma, yazma, dinleme ve konuşma kategorilerine göre iyi derece kullanabilme.X
3
Lehçeler arasında sözlü veya yazılı metin aktarmaları yapabilme.X
4
Türk Dünyasının ortak kültürünü tanıyıp öğrenebilme, farklılıklardaki zenginlikleri görebilme.X
5
Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Programında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme.X
6
Programında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme.X
7
Hayat boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.X
8
Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Programı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyebilme.X
9
Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Programı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşabilme.X
10
Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katkı sağlayabilme.X
11
Bir yabancı dili kullanarak alanla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri izleyebilme.X
12
Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları alanında tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkabilme.X
13
Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilme.X
14
Tarihî Türk lehçeleri ile ilgili yeterli alt yapıya sahip olabilme, tarihî dönem metinlerini okuyup Türkiye Türkçesine aktarabilme.X
15
Hem çağdaş hem de tarihî Türk lehçeleri alanında araştırma, literatürü takip etme ve akademik yayın yapma becerisini kazandırabilme.X
16
Alan çalışmalarında ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.X
17
Türkoloji ile ilgili alanlarda istihdam edilebilecek nitelikli bilim adamı yetiştirebilme.X
18
Yurtdışındaki üniversitelerle imzalanan protokoller ya da çeşitli değişim programları doğrultusunda öğrencileri,Türk cumhuriyetleri başta olmak üzere tüm Türk dünyası coğrafyasına gitmeleri için teşvik etme.X