GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ÇAĞDAŞ ORTADOĞU TARİHİ/TAR- 434
Dersin Adı: ÇAĞDAŞ ORTADOĞU TARİHİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 8 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr.
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Ortadoğu’daki Osmanlı mirasını kavrar.
Dünyadaki gelişmelerin Ortadoğu’yu nasıl şekillendirdiğini tahlil eder.
Ortadoğu ülkelerini inceler.
Türkiye’nin Ortadoğu politikasını anlar
Ortadoğu’daki güncel sorunları öğrenir
Ortadoğu ile alakalı genel bir bibliyografik bilgi kazanır



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Ortadoğu’nun tanımı, coğrafyası, etnik ve dini özellikleri
2. Hafta  XX. yüzyıla kadar kısa bir Ortadoğu tarihi
3. Hafta  Ortadoğu’da Osmanlı mirası
4. Hafta  I. Dünya savaşı ve Ortadoğu’nun paylaşılması
5. Hafta  Savaş sonrasında Ortadoğu’da görülen manda rejimi: İngiltere ve Fransa’nın Ortadoğu politikaları
6. Hafta  İki savaş arası dönemde Ortadoğu’daki devletler
7. Hafta  Ortadoğu’da Arap milliyetçiliğinin gelişimi ve bağımsızlık savaşı
8. Hafta  Arasınav
9. Hafta  II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu: İsrail devletinin kuruluşu
10. Hafta  Arap-İsrail Savaşı
11. Hafta  1960 ve 1970’lerde Ortadoğu’daki devletler
12. Hafta  İran Devrimi ve İslam’ın yeniden yükselişi
13. Hafta  Petrol ve Ortadoğu: Körfez Savaşı
14. Hafta  Güncel Ortadoğu meseleleri
15. Hafta  Genel değerlendirme
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1) Bernard Lewis, Ortadoğu, çev. Mehmet Harmancı, Gençlik Yayınları, İstanbul, 1996. 2) David Fromkin, Barışa Son Veren Barış: Modern Ortadoğu Nasıl Yaratıldı: 1914, çev. Mehmet Harmancı, Ekonomik Yayınları, İstanbul, 1993. 3) William R. Polk, Richard L. Chambers, Ortadoğu´da Modernleşme, İnsan Yayınları, İstanbul, 1995. 4) Sabit Duman, Modern Ortadoğu’nun Oluşumu, Doğu Kütüphanesi, İstanbul, 2010. 5) Roger Owen, Şevket Pamuk, 20. Yüzyılda Ortadoğu Ekonomileri Tarihi, çev. Ayşe Edirne, S.Ü., İst., 2002. 6) K H. Karpat, Ortadoğu’da Osmanlı Mirası ve Ulusçuluk, çev. Recep Boztemur, İmge Kitabevi, Ank., 2001. 7) A. Goldschmidt, Lawrence Davidson, Kısa Ortadoğu Tarihi, çev. Aydemir Güler, Doruk Yay., İst., 2008. 8) Muzaffer Erendil, Çağdaş Orta Doğu Olayları, Genelkurmay Başkanlığı, Ankara, 1992. 9) Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1914-1990), 9. Baskı, Ankara, Türkiye İş Bankası Yay., 1993. 10) W. L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Mehmet Harmancı, Agora Kitaplığ
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
   Anlatım
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
5
2
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
2
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
3
15
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
101
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanının temel kavram, bilgi ve literatürüne vâkıftır.X
2
Tarihi olayları pek çok yönden ele alıp olayları muhakeme edebilir, özgün neden sonuç ilişkileri kurabilir.X
3
Edindiği bilgileri tarih metodolojisine uygun şekilde kullanabilir. Bunun için gerekli olan yöntem ve araçlara sahiptir.X
4
Bilgilerini güncel meseleleri çözmede/çözümlemede kullanabilir.X
5
Tarih alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerine hâkimdir.X
6
Tarih araştırmalarında farklı disiplinlerden istifade etmeyi önemser.X
7
Akademik özgüveni yüksek olup, bilgi-birikimini farklı platformlarda tartışabilecek temsil kabiliyetini haizdir.X
8
Tarihi olayları ve sosyal gelişmeleri araştırıp tartışabilir. Hadiseleri kendi içinde değerlendirip, rapor/makale yazma kabiliyetine sahiptir.X
9
Alanındaki ve ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve bilgilerini güncelleyebilir.X
10
Tarihi olayları tanımlayabilir, eleştirebilir. Sorular sorup, yorum yapabilir.X
11
Çalışmalarının hiçbir aşamasında meslekî ahlak prensiplerini ve toplumsal sorumluluklarını göz ardı etmez.X
12
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev alabilir ve etrafıyla etkin iletişim kurabilir.X